著者
辻口 貴清 三上 純子 坂本 瑞生 小倉 巧也 小山内 暢 井瀧 千恵子
出版者
日本放射線看護学会
雑誌
日本放射線看護学会誌 (ISSN:21876460)
巻号頁・発行日
vol.9, no.1, pp.14-19, 2021-06-30 (Released:2021-06-30)
参考文献数
11

高度被ばく医療支援センターや原子力災害拠点病院は、自施設の全職員に対して原子力災害時医療の教育研修を定期的に実施することが義務付けられている。研修内容の設定や外注職員を含む病院全職員への周知が難しいというのが現状であるが、被ばく医療教育の啓蒙や高受講率化へ向けた各機関の努力は必須である。弘前大学は平成27年8月に高度被ばく医療支援センターに指定されて以降、年に複数回の原子力災害医療に係る院内基礎研修を開催しており、令和2年2月現在で全職員の約8割が受講済となっている。本稿では高受講率化に向けた本学の取組および研修内容等を詳細に報告する。
著者
三上 純子
出版者
金沢大学大学教育開放センター
雑誌
大学教育開放センター紀要 (ISSN:03897516)
巻号頁・発行日
no.23, pp.11-22, 2003-12-25

外国語教育研究センター・教授
著者
杉村 安幾子 早川 文人 三上 純子 平松 潤奈 趙 菁 Sugimura Akiko Hayakawa Fumito Mikami Junko Hiramatsu Junna Zhao Jing
出版者
金沢大学国際基幹教育院外国語教育系
雑誌
外国語教育フォーラム = Forum of Language Instructors (ISSN:18842356)
巻号頁・発行日
vol.12, pp.65-103, 2018-03

This article reports the results of a three-year education project (from 2015 to 2017) conducted by the Faculty of Foreign Language Studies of the Institute of Liberal Arts and Science. This project aimed developed an effective education system inside and outside of classes for students preparing to study abroad or continuing learning after coming back from studying abroad. According to the analysis of the investigation into the students’ actual learning requirements, we consider the further possibilities of learning support provided by teachers.