著者
三代川 寛子
出版者
上智大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2013-04-01

19世紀末から20世紀初頭にかけての時期、エジプトのコプト・キリスト教徒が主体となって推進された文化ナショナリズムの思想、運動を3つの事例から検討した。(1)コプト暦の元日祭の復興運動、(2)コプト語の復興運動、(3)コプト博物館の設立とその国有化がその3事例であり、それぞれの事例から、コプト・キリスト教徒の間では、宗教的アイデンティティがエジプト民族としてのアイデンティティ構築に重要な役割を果たしていたことを明らかにした。
著者
高橋 英海 桑原 尚子 近藤 洋平 辻上 奈美江 菊地 達也 三代川 寛子
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2014-04-01

本研究では、中東・北アフリカのイスラーム地域における少数派・弱者を取り上げ、その過去と現状について3年の期間をかけて調査を行った。具体的には、少数派・弱者を(1)「イスラーム圏における少数派としてのキリスト教およびその他の宗教」、(2)「イスラーム圏における伝統的弱者としての女性」、(3)「イスラーム世界における異端」という3つの研究課題に分け、それぞれの課題について調査を行い、思想史的および社会学的手法を用いて考察した。
著者
三代川 寛子
出版者
一般社団法人 日本オリエント学会
雑誌
オリエント (ISSN:00305219)
巻号頁・発行日
vol.58, no.2, pp.184-195, 2016-03-31 (Released:2019-04-01)
参考文献数
35

Since the latter half of the nineteenth century, Coptic Christians in Egypt have gradually become integrated as Egyptian citizens. Previous studies took for granted that the Copts developed their sense of belonging to the Egyptian nation-state. However, because the Copts’ cultural traits and historical views differ from those of the Muslim majority, it is important to analyze how the Copts constructed their Egyptian national identity.   This article provides insight on how the Copts reconstructed their group consciousness by using their cultural ties to ancient Egypt to develop their Egyptian national identity. Specifically, this article focuses on Coptic language revival at the turn of the twentieth century−a revival started by a Coptic language lecturer, Iqlawdiyūs Labīb, at the Coptic Seminary.   In his magazine, ʻAyn Shams, Labīb claimed that the Coptic language, the ecclesiastical language of the Coptic Orthodox Church, was the Egyptians' ethnic language because of its connections to the ancient Egyptian language. He also described Coptic as "the current Egyptian language," and called for its revival as a spoken language. By linking Coptic culture to ancient Egypt, Labīb positioned the Copts as culturally authentic Egyptians.   Although his attempt to revive the Coptic language did not succeed as a movement, it attached new meaning and position to Coptic religious culture. It is important to note that his attempts to revive the Coptic language led to a transvaluation of the ecclesiastical language as Egyptians' ethnic language and contributed to the Copts' construction of Egyptian national identity in a way that was different from mainstream secular Egyptian nationalist thought.