著者
加島 卓
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.93, pp.61-74, 2018-07-31 (Released:2018-10-13)
参考文献数
88

In this paper, I explain the research methods for handling historical data inthe context of media studies. I started by organizing the development processof media history in Japan, followed by the characteristics of media history ofthe 2000s. Finally, in the context of media history research as it relates to sociology,I explain about the methodologies adopted in “Historical Sociology of theAdvertising Creator”( 2014) and“ Olympic, Design, Marketing”( 2017).
著者
加島 卓
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.93, pp.61-74, 2018

<p> In this paper, I explain the research methods for handling historical data in</p><p>the context of media studies. I started by organizing the development process</p><p>of media history in Japan, followed by the characteristics of media history of</p><p>the 2000s. Finally, in the context of media history research as it relates to sociology,</p><p>I explain about the methodologies adopted in "Historical Sociology of the</p><p>Advertising Creator"( 2014) and" Olympic, Design, Marketing"( 2017).</p>
著者
暮沢 剛巳 江藤 光紀 加島 卓 鯖江 秀樹 飯田 豊
出版者
東京工科大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2018-04-01

4年計画の2年目に当たる本年度は、各メンバーとも初年度から行ってきた基礎調査を継続する発展させると同時に、国内外での現地調査を本格化させ、さらに多くの情報を収集することを目指した。暮沢は夏季に江藤と合同で中国での調査を行ったほか、その直後にイギリスでも調査を行い、また国内でも京都の国際学会や研究会に参加したほか、沖縄でも調査を行った。江藤は暮沢と合同で中国で調査を行ったほか、ドイツでも調査を行った。鯖江は主に資料収集に注力した。加島は多くの外国語文献を収集したほか、大阪で70年大阪万博についての現地調査を行った。飯田は70年大阪万博についての多くの資料を収集した。各メンバーの活動は基本的には個人単位で行ったが、定期的に連絡を取り合って情報を交換し、また8月上旬には京都で、3月中旬には東京で全員が一堂に会しての研究ミーティングを行った。個別の研究成果に関してだが、暮沢は紀元2600年万博についての論文を発表したほか、オリンピックについての共著を出版し、そのなかで万博についても扱った。江藤は今年度は基礎研究に専念した。鯖江は2本の論文を発表したほか、翻訳書を出版した。加島は2本の論文を発表したほか、学会での研究報告を行った。飯田は単著『メディア論の地層』を出版したほか、70年大阪万博に言及した論文を発表したが、2020年初頭からのコロナウイルスの急速な感染拡大の影響で、一部の計画を変更し、研究費の一部を次年度に繰越使用するなどの影響が出た。以上の実績を踏まえて、3年目に当たる次年度以降も引き続き積極的に調査研究に取り組んでいく予定だが、コロナウイルスの急速な感染拡大が計画に影響を及ぼすことは避けられないので、注意していく必要がある。
著者
加島 卓
出版者
関東社会学会
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2020, no.33, pp.14-23, 2020-07-31 (Released:2021-08-24)
参考文献数
6

The purpose of this paper is to describe the emblem problem of the Tokyo 2020 Games sociologically. Previous research has analyzed Internet communication, but this paper explains the emblem problem from a historical context. First, the relationship between designers and the Olympics (the way of creating), then the relationship between advertising agencies and the Olympics (the way of using), and then the relationship between the designers and advertising agencies over the Olympics. After that, I will consider the two issues of “Plagiarism of design” and “Selection process of the emblem” and reveal what happened in the emblem problem of the 2020 Tokyo Games.
著者
加島 卓
出版者
関東社会学会
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2009, no.22, pp.210-221, 2009-07-25 (Released:2013-03-28)
参考文献数
45
被引用文献数
8

The purpose of this article is to make the history of relationship between “SENSE” and “YOUTH” clear. For this purpose, this article treats the graphic designer as a profession in Japan in the 1960's as a case. The methodology of this article is historical sociology of the discourse. The analysis is as follows. Firstly, the graphic designer was an adult profession until the 1960's. Secondly, the graphic designer became a young person's profession in the 1960's. Thirdly, at that time, the “SENSE” that had been denied before came to be affirmed. Fourthly, the affirmation of the “SENSE” at that time accompanied the change in the context of communications. Fifthly, it is a change from evaluation based on understanding to evaluation based on interest.
著者
加島 卓
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
no.71, pp.66-86, 2007-07-30

The purpose of this article is to make the history of relationship the category of "Advertising Creator" with the ambiguous ability such as "Creativity" clear. The methodology of this article is discourse analysis in 1920's. First, "Shougyou-Bijyutsuka" was the origin of the "Advertising Creator", and that wasn't ambiguous category at all. Second, "Creativity" had negative meanings when "Advertising Creator" defined by distinguishing from the "Artist". Third, the positive of the "Advertising Creator" and the negative of the "Creativity" are constructed by the discourse network Psychology and Marxism. By them, this article submitted the perspective as "Formalist" for the "Advertising Creator".