著者
江本 正喜 菅原 正幸 日下部 裕一 大村 耕平
出版者
一般社団法人 映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会誌 (ISSN:13426907)
巻号頁・発行日
vol.65, no.8, pp.1208-1214, 2011-08-01 (Released:2011-11-01)
参考文献数
14
被引用文献数
1

In recent years, television systems with a wide field of view that offer an elevated sense of presence have been proposed. They have higher spatial resolutions than conventional systems. On the other hand, the effects of increasing the temporal resolution or frame rate of television systems have not yet been sufficiently investigated, with the exception of the effects of frame interpolation at the receiver. On the assumption that people will enjoy TV with wide field of view displays at home in the future, we conducted a quantitative analysis of the effects of increased frame rate by a subjective evaluation of moving picture quality. The results indicated that an increase in frame rate from 60 frames per second (fps) to 120 fps improved the evaluated quality by 0.46 rank and an increase from 120 to 240 fps improved quality by 0.23 rank, with statistical significance. The degree of improvement depended on the picture content.
著者
江本 正喜
出版者
公益社団法人 日本視能訓練士協会
雑誌
日本視能訓練士協会誌 (ISSN:03875172)
巻号頁・発行日
vol.41, pp.27-37, 2012 (Released:2013-03-15)
参考文献数
43

実用化を迎えたステレオ方式3D映像は、2D映像による生体影響に加えて、視聴者に両眼立体視に伴う視覚疲労を起こす可能性が懸念される。この視覚疲労の要因、機序、防止方法を検討するため、視覚疲労要因をあらためて整理した。まず、実体視の例から類推して左右像の融像努力が必要となるような疲労要因を、非原理的要因である左右像差と、原理的要因である水平両眼視差に分類した。この分類に基づく2つの疲労評価実験を、主に視機能変化を指標として行った。実験1では両要因が混在する状態での疲労評価を行い、2D映像と3D映像による視覚疲労の差を検証した。その結果、2Dより3Dの方が疲労が大きいことが示唆された。実験2では、原理的要因のみが存在する疲労負荷による疲労評価を行った。その結果、快適視域を超える大きい輻湊負荷や、その時間変動が視覚疲労の原因となることが示唆された。これらに基づき、見やすく、視覚疲労の少ない良質な3D映像の制作のために次を推奨する。(1)左右映像の差を最小化すること、(2)視聴者に提示される両眼視差分布とその時間変化を統制すること、(3)瞳孔間隔の狭い年少者への配慮を行うこと。また、課題として、3D映像視聴による発達への長期的影響は不明であることを指摘し、さらに、若年者の視聴環境を十分に管理する必要性と、これらの問題に配慮ができる番組制作者の育成や経験の蓄積が急務であることに言及する。
著者
正岡 顕一郎 江本 正喜 菅原 正幸 野尻 裕司
出版者
一般社団法人 映像情報メディア学会
巻号頁・発行日
pp._4-3-1_, 2006-11-20 (Released:2017-06-05)

We evaluated realness of real objects and images at various resolutions. Both real objects and images are viewed through a synopter, which removes horizontal disparity and presents the same image to both eyes. Sixty-five subjects evaluate the realness of three real objects and their images at six different resolutions ranging from 19.5 cpd to 156 cpd. We found that realness of image increases as the image resolution increases up to the discrimination threshold based on visual acuity and remains constant above the discrimination threshold.
著者
矢野 澄男 江本 正喜 三橋 哲雄
出版者
一般社団法人映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会誌 : 映像情報メディア = The journal of the Institute of Image Information and Television Engineers (ISSN:13426907)
巻号頁・発行日
vol.57, no.9, pp.1187-1193, 2003-09-01
参考文献数
14
被引用文献数
17 6

We studied the degree of visual fatigue in subjects watching HDTV stereoscopic images. The images used as visual stimuli contained only absolute, with no relative, parallax. The examination of visual fatigue was carried out with a five-grade subjective evaluation test and measurements of the accommodation response after watching the images for one hour. We found that when they were displayed within the corresponding range of depth of focus and remained static in the depth direction, the degree of visual fatigue was almost the same as that induced by watching the images displayed on the screen. However, visual fatigue was clearly induced, when they were displayed outside the corresponding range. Moreover, even if they were displayed within the corresponding range, visual fatigue was induced if they were moved in depth according to a step pulse function.