著者
田渕 五十生 池野 範男 草原 和博 秋山 伸隆 大知 徳子 中澤 静男 森本 弘一 西山 厚 吉澤 悟 五島 政一
出版者
福山市立大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2011-04-01

「ESD」は「21世紀における市民教育」(Citezensip Education)である。我々は、「ESD」のツールとして、新しく「世界・地域遺産教育」と云う概念を造り、「何処でも誰でも」実践ができる「教材事例集」を作成した。それは、研究協力者が日本の世界遺産の全てにフィールドワークを行い、授業実践にかけて作成したものである。それを使用すれば「何処でも、誰でも」ESDにアプローチ可能な内容になっている。また、日本の教育現場では、「グローバル・シティズンシップ教育」の概念は未知である。我々は、その概念を紹介して「多文化共生」の実践事例集付きの冊子を刊行した。
著者
張 海英 田渕 五十生
出版者
奈良教育大学
雑誌
奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 (ISSN:05472393)
巻号頁・発行日
vol.41, no.1, pp.61-73, 1992-11-25

Following China's defeat in the Opium War, foregin invasion, colonization, internal disturbances and war with Japan therw Chinese society into a state of turmoil for around 100 years, until the formation the People's Republic of China. As a result the establishment of a modern school system was delayed and illiteracy was widespread. This paper discusses the efforts which were made to solve the problem of illiteracy, paying particular attention to the ideas of Dr. Yen Yaog Chu, who became the leader of the movement for literacy. Dr. Yen, after spending time studying in the United State, began to educate Chinese labourers in France in reading and writing. At that time, World War I was raging, and around 200,000 Chinese labourers, most of whom were illiterate, were working at the war fronts. Dr. Yen selected and taught those Chinese characters most essential to everyday life, with the result that 38% of the labourers came to be able to read and write letters. From this experince, Dr.Yen began to teach people in China who had been excluded from school education. By means of this practical education, which met the needs of the Chinese society of that time, he aimed at social reorganization. In this way, his means differed from the policies of the Chinese Communist Party which tried to reform society itself. The philosophy of Dr. Yen, which links education for literacy with social reorganization, has now come to be employed in the education plans of developing countries, and is thus currently subjected to reappraisal.
著者
李 協京 田渕 五十生
出版者
奈良教育大学
雑誌
奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 (ISSN:05472393)
巻号頁・発行日
vol.46, no.1, pp.21-35, 1997-11-10

The main purpose of this article is to make a comparative study of situations of Chinese students who lived before and after the war in Japan with special focus on the policy pertaining to the sending of students abroad, especially during China's reform. It is a hard known fact that the war caused sentiments among the Chinese students against Japan, however, these negative feelings gradually changed for the better. Since new policies had been implemented, which would strongly support the Chinese in developing their country, it has triggered the Japanese to promote peace and friendship with the Chinese.
著者
田渕 五十生 谷口 尚之 祐岡 武志
出版者
奈良教育大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
教育実践総合センター研究紀要 (ISSN:13476971)
巻号頁・発行日
no.17, pp.289-297, 2008-03

本奈良県には「法隆寺地域の仏教建造物」、「古都奈良の文化財」、「紀伊山地の霊場と参詣道」の3つの世界遺産がある。これは日本では稀有なケースであり、世界遺産教育にとって、非常に恵まれた環境といえる。本稿は附属中学校の谷口と、法隆寺国際高校の祐岡による地域の世界遺産を教材化した実践報告である。それらの実践を通して「世界・地域遺産」教育という新しい概念を提起した。また、身近な地域の文化遺産、将来に残したい地域の自然景観などと結びつける学習過程を組むことによって、地域に世界遺産を持たない学校でも世界遺産教育が可能であることを論じた。