著者
大滝 世津子
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.79, pp.105-125, 2006-12-10 (Released:2011-03-18)
参考文献数
15
被引用文献数
2 1

The purpose of this study is to examine the relationship between the formation of groups in kindergarten and the process of gender identification by children through their kindergarten life.In the field of sociology of education in Japan, there have been some studies on the process of gender identification. However, they have focused on the intensification process of gender categories, but tended to ignore the trigger that leads children to recognize their own “correct” gender, and how they do so. The author observed this process at a private kindergarten in Kanagawa, Japan, from April to October 2005. The author observed 31 children, aged from three to four years old, in two classes.The author carried out a pseudo-experiment in this kindergarten. In this experiment, the criteria of gender identification was conceptualized by using the discussion of “appel”(roll call) following the theory of Althusser. In other words, the observer counted the number of children who responded when the kindergarten teachers called out to them using the category of onnanoko (girls) or otokonoko (boys), and recorded the results periodically.It was found that once a homogeneous sexual group was formed in a class, the children's gender identification process was accelerated. In addition, the time of gender identification influenced by the peer group differed between the two classes. The latter finding shows that the process of gender identification is not only dependent on the child's own development process, or the home environment, but is also dependent on the kindergarten's peer group activities.

言及状況

外部データベース (DOI)

はてなブックマーク (1 users, 1 posts)

個人的な実感はあるのであとで読んでみよう

Twitter (26 users, 30 posts, 27 favorites)

集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究 ―幼稚園にお ける集団経験 と幼児の性自認時期との関係 https://t.co/RUXNzQ9dpi
@Monic19842 @miuxhachabo @neptunium_sa @rinasan_1974 https://t.co/SajmwL7zkB
@Imo_is_No1 https://t.co/DzirZHbKUu ネットにあった同著者の論文も軽く読んだらはえ〜なんかすごいってなりましたね...
○主な参照論文 ※1 https://t.co/99zBIDme8Q ※2 https://t.co/fkwQgozc74
集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究 https://t.co/mh7ymZvVPM
これも面白い論文だった。 「集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究」大滝世津子(教育社会学研究 第79集(2006)) https://t.co/AYiASwV27Z マジレンジャーの投入によって、性自認が明らかになっていく2つの3歳児クラスの記録。 https://t.co/w6j0MIF8zt
【PDF】集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究https://t.co/4pmEflVA42
個人的な実感はあるのであとで読んでみよう / 1件のコメント https://t.co/TgVMRhxKgS “集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究” (1 user) https://t.co/895zsexxR7
個人的な実感はあるのであとで読んでみよう / 1件のコメント https://t.co/TgVMRhxKgS “集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究” (1 user) https://t.co/895zsexxR7
@mikaduki_neko こんな論文がありました。 https://t.co/KwtKJwA7b8
@curibow 集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究 ―幼稚園にお ける集団経験 と幼児の性自認時期との関係― https://t.co/KoMqGvy7mY 確かに幼児は集団の中で自分が男であるか女であるかを認識することが、示唆されています。→
集団における幼児の性自認メカニズムに関する実証的研究 ―幼稚園にお ける集団経験 と幼児の性自認時期との関係― https://t.co/oQeEYMAxLk

収集済み URL リスト