著者
渡邊 耕二
出版者
全国数学教育学会
雑誌
数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌 (ISSN:13412620)
巻号頁・発行日
vol.21, no.2, pp.73-87, 2015-07-28 (Released:2019-01-17)
参考文献数
56

This study is undertaken to better understand the relationship between mathematics and reading achievement focusing on PISA2003 and PISA2012.  In PISA, the mathematics and reading literacy are examined continuously every three years from the year 2000.  Therefore, the relationship between them can be analysed including its secular changes.  The research on the relationship between mathematics and reading ability has currently focused by researchers of mathematics education. In this study, the approach of international comparison will be adopted.  The countries which are performing high mathematical literacy tend to also have higher performance in reading literacy.  However, the relationship between them within the country is not always cleared.  In order to make this point clear, we will focus on not only the indexes of reflecting the level of students’ performance of mathematics and reading literacy such as the mean score, but also the indexes of reflecting the relationship between two variables have to be considered to capture the domestic feature of countries, for instance, such indexes are correlation coefficient and regression coefficient and so on. In this study, there are two points of view.  One is to focus on test score.  By using Hierarchical Linear Model (HLM), the international comparison of mathematics literacy test score will be conducted through controlling reading literacy test score.  Another one is to clarify the answer pattern of each country by focusing on item difficulties based on Items Response Theory (IRT). As a result, in the countries have gotten higher level mathematics literacy, the students’ mathematics and reading performance are more related domestically than in lower performed countries.  In addition, the differences of the level of reading literacy test score in higher performed mathematics literacy countries come to a head markedly on a particular item.  On the other hand, regarding lower performed countries, we could not make mention the same situation.  The results imply that the relationship between mathematics and reading achievement is different between higher and lower performed mathematical literacy countries.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (5 users, 7 posts, 3 favorites)

読解力と数学の学力の相関についてのこの論文、個人的にはかなり衝撃の結果だった。 国別に見たときに、読解力と数学学力の平均値はかなり強い相関がある。 国別とはいえ、ここまで相関強いとは思ってなかったので、衝撃だ... (元論文には他にもデータあり) https://t.co/zwJaJIlHo5 https://t.co/IcoIyx4AsA
@sekibunnteisuu 数学学力と読解力に注目した関連性の研究がありますが、読解力と数学学力にある一定の関連性が見られています。ですから出題された問題の正確なモデル化が重要と考えて、まだ基礎的な数学力の土台が未熟な間は出された数字の順序に則る方が合理的です。 https://t.co/ufhdpJ343b
『各国の読解力と数学学力の水準には、高い相関関係が認められた』『読解力の水準だけでなく、国内における読解力と数学学力の関連性の大きさも数学学力の水準と関連することが示された。』 https://t.co/ddnJYtRmPe
@GySpr @iinakobe2 文章の読解力が算数の文章問題の正解率と相関関係があるのはこの調査報告で見れます。 https://t.co/ufhdpJ343b 逆に例題文を把握できずに誤回答をしたデータがこちらになります。 https://t.co/SA54b4z63D
@attoi @Maya_Tohmi @ayafuruta 同様の結果がPISAの結果からも得られていて、算数における文章題の理解が国語の読解力に相関関係がある事をしめしています。 https://t.co/ufhdpJ343b 此れは平均値における比較で顕著で、「学習能力の高い学生だけではない」という全体の傾向であることがわかります。

収集済み URL リスト