著者
南田 勝也
出版者
The Japanese Association for the Study of Popular Music
雑誌
ポピュラー音楽研究 (ISSN:13439251)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.35-50, 1998-11-30 (Released:2009-10-29)
参考文献数
18

This paper gives analysis on the value systems that form the characteristics of the rock music culture, in reference to the theories of Simon Frith and Pierre Bourdieu. In this examination of somecharacters in the society and the music culture, especially in the counter-culture scene, which is the early years of rock music mainly themiddle and late 1960's, three distinctive indicators are identified integrating varied aesthetic consciousness and values around the rock music. That is, the ‘outside’ indicator represents intention of downward orientation within the framework of social hierarchy, the ‘art’ indicator represents the challenging intention towards the pure arts, and the ‘entertainment’ indicator is also defined as acquiringpo pularity.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (12 users, 13 posts, 3 favorites)

すき(https://t.co/IdrCPKruWU) https://t.co/PBVjT0GSmQ
河なんとかいう労働運動活動家(…。)がMISIAの君が代に噛みついてるツイがTLに回ってくるんだけど、なぜ彼らが国歌に抗ってしまうのかパキッとした説明ないかなぁとググって見つけた、論文にしてはくだけてる文章見て、いちいち「ハ?」とかなりながら読んでる。 https://t.co/RE1yMQW3uQ
ロックの諸要素の話,まとめてる論文があった https://t.co/MxE33s3G0j
@damned398 ロックンロール=抵抗文化と定義をするのならば、政府に迎合する音楽家はロックンローラーではない、と見る事もできるわけで。 それが良いとか悪いとかという仕分けは兎も角、先のあいちトリエンナーレ騒動も含んでアートとは?という問題提起がしたい ▪️ロックンロール社会学 https://t.co/skNsYUS8gr
ロックンロール=抵抗文化と定義をするのならば、政府に迎合する音楽家はロックンローラーではない、と見る事もできるわけで。 それが良いとか悪いとかという仕分けは兎も角、先のあいちトリエンナーレ騒動も含んでアートとは?という問題提起がしたい ▪️ロックンロール社会学 https://t.co/skNsYUS8gr
南田勝也の論文にあるような「ロックである」ってもの現代では何なんだろうな https://t.co/2K23mybQbX
ロックとは何かの指標について。ロックが音楽的地位を獲得した瞬間に矛盾を持つようになったのは面白いと思う。 https://t.co/XJ2JlEcLrS

Wikipedia (1 pages, 1 posts, 1 contributors)

編集者: ミケラン
2023-04-11 08:18:27 の編集で削除されたか、リンク先が変更された可能性があります。

収集済み URL リスト