著者
高橋 麻衣子 巌淵 守 河野 俊寛 中邑 賢龍
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.18, no.3, pp.521-533, 2011 (Released:2012-03-09)
参考文献数
35

There are some children with reading difficulties in the regular class. They seem to have some problems in their perceptual or cognitive skills involved with reading process. In this study, we developed the multi-media learning support system “Touch & Read” for assisting their reading process. The system can zoom up the text, highlight the line in it, and read out it to present the information auditorily. Introducing this system to the regular class, we investigated the way of the learning support for the children with reading difficulties. Ahead of the introduction, we conducted the test to survey the children's decoding skills and visuoperceptual functions and identified the causes of reading difficulties. We provided the Touch & Read to children for their learning in the regular class, and observed how the children with reading difficulties used the system. As a result, it was suggested that children could use the system to compensate their perceptual or cognitive skills and achieve more efficient learning outcomes.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (99 users, 100 posts, 188 favorites)

学校でタブレットを教科書代わりに導入する前に読んでおくべき論文。 https://t.co/Yw46zo5znt 希望者に電子教科書配って授業で使ってもらったところ、①希望者は多くはない②途中で紙教科書に戻す子もいる③ただし、使い続けた子にとっては紙より理解が促進され学習意欲も向上って結果。→
J-STAGE Articles - 児童の読み困難を支援する電子書籍端末ソフトTouch & Readの開発と導入方法の検討 https://t.co/JG9woFGFO3 この手の話題だとこの論文が好き。
麻衣子の2011年の論文(https://t.co/Yw46zo5znt)だと、希望者に電子教科書配って授業で使ってもらったところ、①そもそも希望者が少ない②途中で紙教科書に戻す子もいる③使い続けた子にとっては紙より理解が促進されてた、という結果になってたはず。
児童の読み困難を支援する電子書籍端末ソフトTouch & Readの開発と導入方法の検討 https://t.co/PJDg56wzA0
学習障害がある児童がタッチ&リードを授業の中で使った結果をまとめた、2012年に発表された論考。 児童の読み困難を支援する電子書籍端末ソフトTouch & Readの開発と導入方法の検討 - J-STAGE https://t.co/qPb9vrdC4I
児童の読み困難を支援する電子書籍端末ソフトTouch & Readの開発と導入方法の検討 https://t.co/uc0Ed5OskK

収集済み URL リスト