著者
山本 由紀子 仁科 エミ 大西 仁
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.22, no.2, pp.282-296, 2015-06-01 (Released:2015-12-01)
参考文献数
96

In musicology consonance is defined as the state where two or more tones simultane-ously presented sound pleasantly. Sensory consonance, which is perceived from tones isolated from a musical context, is largely independent of listener’s cultural background and musical experience. Several studies revealed that infants prefer consonant tones to dissonant tones and that nonhuman animals discriminate between consonant and dissonant tones. Since Helmholtz introduced the concept of sensory consonance in the 19th century, sensory consonance has been studied actively. In the 1960s models became able to estimate the perceived consonance of complex tones from the physical properties of the tones. However, sensory consonance still contains a number of problems to be solved and has been studied by multiple approaches. This paper reviews the advances and issues in studies on consonance, especially sensory consonance.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (5 users, 5 posts, 0 favorites)

@refsdal_method こちらの資料(https://t.co/CxzZX12GOi)では 「2.1音楽的協和感」で文化的背景や音楽経験の影響の話をしていますが、「2.2聴覚的協和感」で反証を試みていますが、 "協和度"と"好み"の関係に関してはまずこちらを聞いてから検討すると良いと思います。 Various kinds of 7th chords |… https://t.co/zP64Z7jp7f
@PSGOZMIKU 論文の内容へのレスポンスに時間がかかってしまうかもしれません。で私がこう考えるようになった ですが、私が前述した考えを行うようになった、参考にした論文を紹介しますのでこちらをお読みください。 https://t.co/RkjJ48SKO9
「協和感研究の動向と課題」 https://t.co/F20oPVQO8N
これ、まだ最初の方しか読んでないけど、とってもおもしろい。 協和と不協和に関して。 後ろの方は難しそう。 https://t.co/NHbk249pWn

収集済み URL リスト