著者
大矢 英世 天野 晴子
出版者
一般社団法人 日本家政学会
雑誌
日本家政学会誌 (ISSN:09135227)
巻号頁・発行日
vol.69, no.2, pp.125-135, 2018 (Released:2018-03-09)
参考文献数
32

This study clarifies the formation of awareness of gender equality among male preparatory school students through home economics classes. Retrospective descriptions of student learning were analyzed using M-GTA. The results showed that students at male preparatory schools had little interest in their private lives, and demonstrated a gender-biased orientation to life. However, through the experience of welfare facilities and exchange classes with students at a women's high school, they experienced a culture shock by learning about the reality of welfare and women's viewpoints which shook their male-oriented view of life and which led to many conflicts. By the end of the academic year, they had begun to search for a lifestyle unconstrained by gender, one that tackled the challenge of life planning from the standpoint of women based on the above study.

言及状況

外部データベース (DOI)

はてなブックマーク (2 users, 2 posts)

Twitter (112 users, 117 posts, 156 favorites)

https://t.co/hxNlgYMRF4 家庭科授業を通した男子進学校生徒の男女共同參画意識の形成プロセス 大矢 英世、天野晴子 男子校生徒が家庭科でジェンダーについて学ぶうちに感想文がどう変わったかの論文。母校にもこういう授業があったらなあ。
少し前に読んで興味深かった論文。男子進学校生徒の率直な感想が可愛らしくさえ感じました。勝手な思い込みや甘い期待の「男性目線の人生観」から「ジェンダーに捉われない生き方を模索する姿勢の芽生え」がみられるような学ぶ機会があって良かったよね。 https://t.co/HYO11Ctj8p https://t.co/ItylXZXm1q
こちらも興味深い。 家庭科授業を通した男子進学校生徒の男女共同参画意識の形成プロセス https://t.co/gDnHHr3T28

収集済み URL リスト