著者
上山 和夫 安部 正 杉木 勝昌 岡 雄生
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会誌 (ISSN:00214663)
巻号頁・発行日
vol.22, no.247, pp.405-408, 1974 (Released:2009-05-25)

A unique device, named "dihedral effect adjusting fin" is introduced in the development of Mitsubishi twin-turboprop business plane, MU-2G. This device, a fin attached to the wing tip tank, causes a modification of interference effect of wing tip tank with the main wing, and facilitates the adjustment with assurance of dihedral effect of an airplane with wing tip tank.In this note, the idea of dihedral effect adjusting fin and its application to the development of MU-2G plane are reviewed.

言及状況

外部データベース (DOI)

Yahoo!知恵袋 (1 users, 1 posts)

ドロップタンクにフィンを付ける理由は二通りあります。 一つは切り離した際にフィンの空気抵抗でタンクが安全に機体から離れるようコントロールするものです。これはタンクを吊るパイロン側の工夫で省略可能になりました。パイロンの後ろ側の接続部に回転機構を付けたうえで前側を先に切り離し、タンクの先端が下を向いてから完全に切り離します。ただこれはタンクに対してパイロンがある程度長い場合でないと出来ません。回転機 ...

Twitter (4 users, 4 posts, 4 favorites)

マルヨン然りなんで切り離すわけでもないのに翼端タンクにフィンが必要なんだろうと思ってたらそれっぽい文献あった https://t.co/qs2G35a93k
https://t.co/ZoM0TTXtxd MU-2の翼端増槽が主翼に対して下方にオフセットしてるの、飛行試験で予測より上反角効果が強いことが判明した際に、主翼上反角を変えることなく特性を改善するためなのね。

収集済み URL リスト