著者
天野 文雄
出版者
日本演劇学会
雑誌
演劇学論集 日本演劇学会紀要 (ISSN:13482815)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.71-85, 2001-10-20 (Released:2018-12-14)

Noh plays, even popular ones, are rarely read as drama and given correct interpretations. The present writer tries to read a noh play, Kakitsubata, as a drama and determine to whom the “I” actually refers means, when the spirit of kakitsubata (iris), that is, the spirit of Lady Nijo, utters “I as the savor of all the human beings” in the story of Ariwara no Narihira. The writer concludes, examining some secret Medieval literatures on “waka”, a traditional form of Japanese poetry, that the “I” is not the spirit of the story-teller kakitsubata, Lady Nijo, but Narihira himself.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (5 users, 5 posts, 23 favorites)

「草木成仏」で出てきた論文 天野 文雄「思想という点からみた能楽研究」『中世文学52』2007 https://t.co/imXUKWMSkv 天野 文雄「《杜若》を読み解く――「衆生済度の我」をめぐって――」『演劇学論集 日本演劇学会紀要39』2001 https://t.co/iiMzQu5d79 https://t.co/bbBXnZdV7s
同じことのようにみえるが、じつは次元を異にすることがらである」という指摘が、これまでの先入観を打破する光となるかもしれません。 https://t.co/7pYApL8oz9

収集済み URL リスト