著者
Shun-ichiro HIRANO Tetsuya FUJIMOTO Hiroshi INOUE Kenji UCHIHASHI Yasuo NISHIKAWA
出版者
Osaka Odontological Society
雑誌
Journal of Osaka Dental University (ISSN:04752058)
巻号頁・発行日
vol.51, no.2, pp.151-156, 2017-10-25 (Released:2018-01-25)
参考文献数
13

The seating location in the classroom is thought to have a close relationship to the aca­ demic performance of each student. However, as teachers taking part in higher educa­ tion, we know that "common sense" must give way to many exceptional cases. To verify the truth of this widely held belief, we recorded the students' seating locations at a den­ tal hygiene college for many years, and correlated this information with their academic performance. As the rooms in which they were taught were identical, and the seating ar­ rangements were consistent throughout the years, it allowed us to analyze the data in a single environment. Many studies have reported that although students with poor grades sit in "low interaction" seats, students with good grades do not select "high interaction"seats, but rather prefer to occupy "moderate interaction" seats. Average or middle stu­ dents tended to have no favored location. We were not able to correlate each student's academic performance with her preferred seating location, especially in the case of high performing students. However, the pre­ ferred seating location for students with poor grades tended to follow commonly ac­ cepted norms which have been described in many reports. Our findings suggest that stu­ dents who are at risk of failing could be determined by where they sit in the classroom. This helps to identify the potentially unsuccessful candidates, and permits remedial ac­ tion at an early stage. (J Osaka Dent Univ 2017; 51: 151­-156)

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (270 users, 272 posts, 113 favorites)

“students with good grades do not select "high interaction"seats, but rather prefer to occupy "moderate interaction" seats.” https://t.co/y9uVN2qPf5 https://t.co/D4Vj91vOTk
【歯科衛生士学生の着席位置は成績と関連するか?】 ・ある衛生士学校の2009~2013年までの生理学の成績を使用 ・成績と着席位置は相関関係がなく、特に成績の良い学生ではこの傾向があった ・しかしながら、成績が下位の場合には後方に着席する傾向があった https://t.co/RTZIGCrafz https://t.co/66N2mi0Cys
笑った College students with high academic performance do not choose front­-row seats in the classroom https://t.co/oQlJDc4fET
@marxindo 先生の経験則そのものではないですが「出来る子は前の席を選ばない」という論文はあるようですね。 J-STAGE Articles - College students with high academic performance do not choose front­-row seats in the classroom https://t.co/62oNqiZ9DI
座る位置問題、一応こういう研究はあるよね。 / J-STAGE Articles - College students with high academic performance do not choose front­-row seats in the classroom https://t.co/qEdgueGWJW
大学講義で座る席の位置と、学習能力は関連性がない。 優秀な生徒は、最前列でもなく、最後列でもない真ん中辺りに座る傾向があるそうです。 でも、社会に出ると、社長の訓話などは最前列で聞かないと「忠誠心」というパラメーターに関与するから気を付けろ! https://t.co/PRoOSff9Tu
https://t.co/VngFf9Rkj9 座る席と成績は関係ない.前の方に座った方が成績良くなると言った高校の先生を立てて最前列に座ってみたものの成績不振からは脱しないので,「関係ないっしょ」と言ったら「勉強しろよ!!!」と激怒された思いでしかない.
ちょっと検索してみましたが、最近の日本の研究によると、成績の良い学生は最前列でも最後列でもない席を選ぶようですね。 だけど、座る位置自体で成績は変わらないようですから、真ん中くらいの席に座ったからといって成績が改善されるわけではありません。 https://t.co/9eJJ5C0ObN
教室でうしろのほうに座る生徒は,成績が上がらない可能性があるから目をかけてあげたほうがいいと.ほむほむ.⇒https://t.co/1QtySHltx1
【席位置と成績の関係】デキの良い学生は大学の講義で前方席には座わらないようです。昨年の論文より→ https://t.co/fdlGZUqoSI (注:無理やり前方に座らせると成績が伸びるという報告はあります→ https://t.co/TqznGdfAZK )

収集済み URL リスト