著者
大久保 暢俊 下田 俊介 鷹阪 龍太 山田 一成
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.33, no.3, pp.156-163, 2018-03-25 (Released:2018-03-25)
参考文献数
21

The purpose of this study is to investigate consumer attitudes towards shopping in Japan. Factor analyses of data by 1,286 nonprobability online panels in a Web survey (in 2014) confirmed a hypothesized two-factor structure (the hedonic and utilitarian), but although the hedonic subscale had enough internal consistency, the utilitarian subscale had relatively low internal consistency. The correlations of the scores on consumer attitudes towards shopping with other measures, such as bargain orientation, impulsive buying tendency, and frugality, provided support for the criterion validity of each subscale. In many cases, these relationships were not affected by variables such as gender, life stage, and household income. Implications for the two-dimensional model of Japanese consumer attitudes towards shopping are discussed.

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【社会心理学研究・掲載論文】大久保・下田・鷹阪・山田(2018) 「買物意識の2次元モデルについての検討:日本の消費者における快楽次元と効用次元の測定」 https://t.co/eV8ACJHtgK
【社会心理学研究・掲載論文】大久保・下田・鷹阪・山田(2018) 「買物意識の2次元モデルについての検討:日本の消費者における快楽次元と効用次元の測定」 https://t.co/eV8ACJZ48i
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買物意識の2次元モデルについての検討:日本の消費者における快楽次元と効用次元の測定 https://t.co/sJ83btujX7
【社会心理学研究・掲載論文】大久保・下田・鷹阪・山田(2018) 「買物意識の2次元モデルについての検討:日本の消費者における快楽次元と効用次元の測定」 https://t.co/eV8ACJZ48i 買物意識の2次元:快楽次元(買物は楽しみ)と効用次元(買物は課題解決)

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