著者
堀井 順平 児玉 真樹子
出版者
日本青年心理学会
雑誌
青年心理学研究 (ISSN:09153349)
巻号頁・発行日
vol.34, no.1, pp.1-18, 2022-08-31 (Released:2022-09-14)
参考文献数
45

The purpose of this study was to investigate the support students who did not enter their first-choice university needed to perceive the entrance examination experience more positively. Data collected from questionnaires completed by 246 university students were analyzed. ANOVA showed that students who did not enter their first-choice university perceived the entrance examination experience more positively than those who did. Additionally, a multiple population analysis showed that emotional and informational support from friends, indirectly influenced by degree of adjustment to university, affected “continuous perception” positively and “negative attitude” negatively only for students who did not enter their first-choice university. In contrast, emotional support from friends directly influenced “negative cognition” so that it decreased for both groups of students. These results suggest that students who did not enter their first-choice university need emotional and informational support from friends to perceive the entrance examination experience more positively. In addition, these perceptions can be enhanced by assisting students in adjusting to university.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (3 users, 3 posts, 0 favorites)

第一志望校に合格できなくても入学後にちゃんと学校に適応できれば良いようで、そのためには特に友達とかの人間関係が大事みたい。 勉強も大事だけど、まずは支えてくれる周りの人達を大事にした方がいいのかも。 【参考】 https://t.co/VJDuwHJIaH
公刊された!自分自身が,指導教員を始め様々な先生方や仲間からサポートを受けてきたからこそ,論文として掲載されたと改めて感じています。 J-STAGE Articles - 友人および教職員のサポートが大学適応感を媒介して大学受験のとらえ方に及ぼす影響 https://t.co/YEntNFo2rq
第一志望ではない大学に進学した学生が受験の経験を肯定的に捉えるためには、友人からの情緒的・情報的サポートが必要で、大学への適応を支援することはこれらのサポートへの認知を高めることにつながるよ、という研究(青年心理学研究)。 https://t.co/BQV2WtLElu

収集済み URL リスト