著者
加島 卓
出版者
関東社会学会
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2009, no.22, pp.210-221, 2009-07-25 (Released:2013-03-28)
参考文献数
45
被引用文献数
6

The purpose of this article is to make the history of relationship between “SENSE” and “YOUTH” clear. For this purpose, this article treats the graphic designer as a profession in Japan in the 1960's as a case. The methodology of this article is historical sociology of the discourse. The analysis is as follows. Firstly, the graphic designer was an adult profession until the 1960's. Secondly, the graphic designer became a young person's profession in the 1960's. Thirdly, at that time, the “SENSE” that had been denied before came to be affirmed. Fourthly, the affirmation of the “SENSE” at that time accompanied the change in the context of communications. Fifthly, it is a change from evaluation based on understanding to evaluation based on interest.

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ピクトグラム=「これでみんなもわかるはず!」というモダンデザインの徹底は、結局「わかる人しかわからない」という気づきを経て、「わからないまま、わかってもらう」と居直り、「芸術としてのデザイン」と言えるようになったという論文を書いたよ。https://t.co/OLVpdsFUyf
若者にとって〈感覚〉とは何か http://t.co/WzYVlmKNdy
(メモ)加島卓「若者にとって〈感覚〉とは何か」『年報社会学論集』https://t.co/qkFrx7lDAS …
こういうモダンデザインの亡霊はね、《これでみんなもわかるはず》が、結局《わかる人しか、わからない》となり、最後には《わからないまま、わかってもらう》へと至るんだよね☆>加島卓「若者にとって〈感覚〉とは何か」『年報社会学論集』https://t.co/OLVpdsFUyf

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