著者
田中 瑛津子 市川 伸一
出版者
心理学評論刊行会
雑誌
心理学評論 (ISSN:03861058)
巻号頁・発行日
vol.60, no.3, pp.203-215, 2017 (Released:2019-02-07)
参考文献数
76
被引用文献数
5

Interest in learning has an important role in learning context. Recent research on interest focuses not only to how much interest there is but also on the extent that the interest develops. The less-developed and well-developed interests are established in different ways and have different functions. However, a unidimensional model proposed in previous studies does not clearly capture the differences in the development of these interests. This article proposes a model that identifies the level of development of interest based on three elements: continuity, inherence, and value. These three elements define the development of interest more clearly and make it possible to describe different psychological states of interest. Using this model, previous studies were reviewed and analyzed in an integrated manner. Finally, we discuss future research on both interest and insight for educational practice.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (9 users, 13 posts, 27 favorites)

「児童・生徒が 学習内容について全く知識や興味をもっていない状況においては,まず一時的・表面的・価値不随的興味を喚起し,授業参加を促すことが効果的である。」 授業が上手な先生は,この部分の見極めがすごくうまい https://t.co/kjuiKjecwy
生徒の関心や興味を高めたり、深めたりすること。 ちょっと調べただけで興味深い研究が次々と。これまで経験からの持論だけでやってきたが、やはり理論の勉強も必要だなぁ、と。 https://t.co/fCLrxaV5u1 https://t.co/oj62qaMrWE
https://t.co/n5cjC5W0U0 興味研究の論文です。 https://t.co/lMpcYJofvW
【論文】田中・市川 (2017) 学習・教育場面における興味の深化をどう捉えるか/興味の深化を「時間的持続」「内容本質性」「価値随伴性」の3つの軸から捉える「鼎様相モデル」を提案。児童・生徒の興味の状況に応じて介入を変える際のヒントになる。 https://t.co/zVhP7cha94

収集済み URL リスト