- 著者
-
西野 順二
西野 哲朗
- 雑誌
- 研究報告バイオ情報学(BIO)
- 巻号頁・発行日
- vol.2011, no.31, pp.1-4, 2011-11-24
不完全情報多人数ゲームのうち大貧民を含むトリック型ゲームでは冒頭の偶然手番で選ばれたカードの分配状態が明らかでなく、ゲームの進展に応じて徐々に情報が明らかになる。このようなゲームを対象としてモンテカルロ木探索によって最良な決定をしようとするとき未知情報である相手情報すなわち状態の推定は重要と考えられる。しかし実験的には状態の推定を行わないときと比較して、その効果はあまり大きな寄与がみとめられなかった。本論文ではこの事実にもとづいて、不完全情報ゲームの状態推定が、多人数ゲームのモンテカルロ木探索において果たす効果について、状態の集合を最適な着手による同値類に分けることで、定性的な分析を行った。とりうる状態数が選択可能な合法手に対して非常に大きいため、複数の状態を仮定して探索するモンテカルロ木探索にたいして、状態の確定的な推定はあまり重要ではないことを示した。A trick based card game is an imperfect information game that has a chance move at the beginning of the game and then the whole situation is closed for each other players. This information is partially reveal as the game goes on. A situation estimation process is thought as a very important factor to make program playing the game using Monte Carlo tree search. In this paper grouping analysis on the situation set according to similarity of derived moves from the situation group, in order to discusses the effectiveness of the situation estimation process with UCT search. As a result, we show that the mass of situations causes ineffectiveness of the situation detection and its usage.