著者
中山 敬介
出版者
近畿大学大学院商学研究科
雑誌
近畿大学商学論究 = KINKI-DAIGAKU SHOGAKU-RONKYU : The Journal of Business Administration (ISSN:21878528)
巻号頁・発行日
vol.15, no.1, pp.55-73, 2016-07-07

[要旨]サーバント・リーダーシップは,Robert Greenleafが1977年に提唱した"Servant first, Leader second"(リーダーは,まず相手に奉仕し,その後,相手を導くものである)という従来にないユニークなリーダーシップ哲学・思想である。その後,米国を中心に多くの研究者達によって,この思想・哲学に対する実証研究が取り組まれてきた。本稿では,先行研究によって明らかにされたサーバント・リーダーシップ特性の日本の企業組織における有効性を実証するために,6つの主要な特性によって構成された尺度を開発し,日本の企業1社を対象に質問紙調査を実施した。先ず,調査によって得られた224の有効サンプルを用いて,因子分析を行った。次に,労働成果に対する有効性を測定するための重回帰分析を行った。その結果,2つの主要特性とそれらを補完する1つの特性を日本版サーバント・リーダーシップ特性として特定するに至った。最後に,筆者が長年に亘り企業の人事部において培ってきた実務家としての経験を活かし,本研究で特定した日本版サーバント・リーダーシップ特性の人的資源管理への応用策を提言する。[Abstract]"Servant leadership" is a unique philosophy or an idea about leadership with which Robert Greenleaf has advanced the theory that "Servant first, Leader second" in 1977. Since then, many researchers mainly in the US have performed the empirical research of this philosophy/idea. The purpose of this article is to verify how effective the Servant leadership characteristics are against Japanese business organizations. Selecting six among the main characteristics, the author has developed a scale and conducted a questionnaire study of one Japanese company. Factor analysis of 224 valid responses were performed before multiple regression analysis to measure the effectiveness for the labor results. As a result, two main characteristics and one supplemental were specified as the Servant leadership characteristics of the Japanese business organizations. Lastly in this article, taking advantage of the professional experiences in the corporate HR for many years, the author proposes how this Japanese version characteristics would be able to apply for the human resource management.

言及状況

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「サーバント・リーダーシップ」を日本企業の特性に合わせて整理していて興味深い論文。リーダーの要素としては重要と思いつつ、実務にどうつなげるかは難しい概念なので、こういう尺度があるといいですね。 日本の企業組織に有効なサーバント・リーダーシップ特性の特定化 https://t.co/ZxBbGwBgXO

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