著者
川上 孔明 鈴木 貢
雑誌
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻号頁・発行日
vol.2011, no.13, pp.1-4, 2011-12-10

生徒の授業への積極的参加を促すのにクリッカーは有効であるが、従前のものは、自然科学系の授業に応用するには制約が多い。また、端末と学生個人を結びつける機能が不十分なため、個別指導や成績への関連付けにそのまま応用できない。我々は、数式等の入力や IC 学生証を用いた個人認証を可能にした端末を、タッチパネルを搭載した小型 PC を応用して構成することと、それを Moodle へ接続するためのプラグインを提案する。While Clickers are efficient when an instructor leads his students to take part in the class, previous ones are so limited that they cannot be applied to natural science classes. And since they lack functionalities that combine students and their terminals for each, the instructor cannot use the clickers to guide the students personally, or to record personal schooling results. We present a design of student side terminal which enables mathematical formula input and authentication with IC student identification cards, an implementation of the terminal by using a small net book computer with touch panel functionality, and a design of Moodle plug-ins connecting the terminal.