著者
磯健一 颯々野学
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
研究報告音声言語情報処理(SLP)
巻号頁・発行日
vol.2013, no.4, pp.1-6, 2013-10-18

「音声アシスト」 は音声対話によってモバイル端末から多様な情報へのアクセスを提供するアプリケーションである.ヤフーが提供する各種情報サービス (経路探索,天気情報,ニュース,ウェブ検索,地図,店舗情報,Q&A,知恵袋) を自然な音声対話によって一元的に利用することができるほか,モバイル端末の操作 (アラーム設定,アプリ起動,電話発信,カレンダー・連絡先検索,ウェブ読み上げ) もサポートしている.ユーザの発話は超大語彙の音声認識によってテキストに変換され,意味理解サーバに送られて発話意図や固有名,数値表現などが抽出されて,発話意図に応じて用意した応答テンプレートにもとづいて応答文が作成され,モバイル端末上で音声合成により応答される仕組みである.本稿では 「音声アシスト」 を構成する音声認識プラットフォーム YJVOICE と音声対話を支える自然言語処理技術について紹介する."ONSEI Assist" is a voice dialog application for mobile devices that enables various kinds of information retrieval including train route, weather, news, web, map, shops and Q&A. It also supports mobile device operations such as alarm setting, application launch, dialing, calendar and address book search. The user input utterance is recognized by a very large vocabulary speech recognition system and sent to a server for semantic analysis which extracts the user's intention including named entities and prepares a response sentence. This article describes the speech recognition platform "YJVOICE" and the natural language processing technologies for "ONSEI Assist".

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