著者
松井 勇起
出版者
「図書館情報メディア研究」編集委員会
雑誌
図書館情報メディア研究 = Library, Information and Media Studies (ISSN:13487884)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.1-14, 2018-09-30

本稿では教育社会学者竹内洋の提唱するメディア知識人論を発展させて、煽動行為者の特徴と範囲を研究する。竹内はメディア知識人を「メディアを舞台にしたオピニオン・リーダー」と定義し、承認欲求を求めてウケ狙いをする愛情乞食と説明する。しかし、実直で謙虚な堅気型のメディア知識人や、メディア知識人としては目立たない愛情乞食型及びメディア知識人でない愛情乞食型といった竹内の定義に当てはまらない存在もいる。ピエール・ブルデューの界の理論と竹内の覇権戦略論を参照し、竹内の挙げた堅気型と愛情乞食型の人物の比較する思考実験を行うと、これらの二つの型についての承認欲求を巡る違いが判明した。さらに、ウィリアム・コーンハウザーや佐藤卓己による類型論と対照させ、ブルデューのハビトゥス論を参照することで二つの型について社会的にも言うことができることを説明した。そして、愛情乞食型は外でメディア知識人として派手に振る舞うパフォーマー型と、組織内部で複雑なルールで他人をいじめて学内政治を行う宦官型に分けられる。両者ともに空気を読むことで優位に立ち満足することで承認を獲得する。宦官型はメディア知識人としては慎重戦略を採用し、外部からは観察しにくい。今後は実証面で更なる具体例の分析が望まれる。In this paper, I develop media intellectual theory by You Takeuchi, an educational sociologist, so as to research features and scope of agitators. Takeuchi defines media intellectuals as "Opinion leader on the media" and regards media intellectuals as a beggar for love, so to speak, approval desire. But there are many media intellectuals who are not suitable for the definition by Takeuchi. Namely there are two types. One, an honest and robust type. Another, a type of beggar for love, who is quiet media intellectuals or not media intellectuals. According to Pierre Bourdieu's theory of the field and Takeuchi's theory of hegemonic strategy, comparing people of robust type and affection beggar type, I found a difference of approval desire between these two types. Furthermore, contrasting the typology between William Kornhauser and Takumi Sato, and referring to the Bourdieu's Theory of Habitus, Takeuchi's classification is valid not only in the field of media intellectuals but also in the general public. Dividing beggar for love into two, there are performer type acting gorgeously as a media intellectual, and eunuch type bullying other people inside the organization using complex rules. Both of them acquire approval by satisfying the dominance in their field by reading the situation. The eunuch type is difficult to observe from the outside because it adopts a prudent strategy as media intellectual. In the future, more empirical examples are desired for the development of this study.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (8 users, 8 posts, 6 favorites)

CiNii 論文 -  メディア知識人を典型とする煽動行為者の範囲から見る人間類型 : 承認欲求と界の戦略との関係 https://t.co/1WKMegTCXr

収集済み URL リスト