著者
井上 和博 元野 耕平
出版者
鹿児島大学
雑誌
鹿児島大学医学部保健学科紀要 (ISSN:13462180)
巻号頁・発行日
vol.21, pp.21-28, 2011-03

本研究は4~6歳の広汎性発達障害(PDD)児16名を対象に,幼児期PDD児の身体模倣の特徴を把握することを目的として,12種類の身体模倣課題を実施した。その結果,四肢が異なる肢位を取る複雑な姿勢模倣課題及び運動模倣課題に関しては通過率が低くなった。さらに,自己の身体や物が関わる模倣に関しても困難を示すことが明らかとなった。これはPDD児特有の知覚・認知機能の障害,即ち,全体を捉えることが難しく,また,身体図式や上下・左右関係の理解が困難であるという特徴が関係していると考えられる。The present study conducted 12 types of imitation tasks for 16 children aged 4 to 6 years with pervasive developmental disorders (PDD) for the purpose of figuring out the characteristics of their imitations. As a result, achievement ratio were low in complicated postural and gestural imitation tasks in which four limbs take the different limb positions. Further, it was revealed that it was difficult for children to perform the imitation involving in their body and things. It is thought that their characteristics are associated with perceptional and cognitive dysfunctions particular to the children with PDD, i.e., the difficulty to look on the whole things and the difficulty to understand a body schema as well as "top and bottom"/"right and left" relations.

言及状況

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広汎性発達障害児は複雑な(体全体,左右非対称)の姿勢や運動の模倣があまりうまくできない。これはPDD児特有の知覚・認知機能の障害(身体図式や上下左右の理解の困難)と関連があると思われる。(井上・元野, 2011) http://t.co/35W2FdvL

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