著者
ゴリゾントフ レオニード Л. Е. Горизонтов ロシア科学アカデミー・スラヴ学研究所 Инсмимум славяноведения
雑誌
Japanese Slavic and East European studies (ISSN:03891186)
巻号頁・発行日
vol.24, pp.103-132, 2004-03-22

アメリカの地政学者J・P・ルドンヌによれば、対立し合う二つの「民族国家の核(core area)」があるとき、そのあいだには不等質な「辺境地帯(frontier)」があり、それは「近接する区域(proximate)」、「中間区域(intermediate)」、「最も遠い区域(ultimate)」に区分できる。対立する民族国家の核の一方が併合政策を進める過程で、帝国型の国家機構としてロシア帝国が形成されていったのだ。1815年から1915年に至る当該地域の社会政治過程は、まさにこの枠組みに当てはめることができ、士族共和制ポーランドの分割や黒海北岸地帯の帝国への併合を経て往古のキエフ・ルーシの伝統は決定的にモスクワ中心に置き換えられたのである。これに対してポーランドの核は、分割により消滅した往時の政治空間ではなく、ウィーン会議で承認されたポーランド王国であった。これを民族国家の核として、マゾヴィア、大ポーランド、小ポーランド、ポドラシエの一部を、さらにウクライナや旧リトアニア大公国領に散在する群島を合わせた広範囲のポーランド文明圏を構成していた。多くのシュラフタ身分を抱えるマゾヴィアと首都ワルシャワの周辺地域が、とくに重要な役割を果たした。ワルシャワは第一次世界大戦前夜には人口100万人を擁する都市に成長し、ロシア帝国内ではペテルブルグ、モスクワに次ぐ第三の都市となっていた。ハプスブルク帝国領に入った古都クラクフは、ワルシャワに較べてポーランドの核としての比重はそれほど大きくなかった。ロシア領ポーランド、すなわちポーランド王国こそがポーランド人が集任する最大の地域であり、往時の士族共和制領内で民族解放闘争や経済発展の指導的役割を果たしたのである。ロシア帝国内のほかの民族核と較べても、これ以上の強力な核は存在しなかった。ポーランド化の著しいベラルーシとリトアニアの国境線沿い、アウグストゥフ県の一部、ヘウム地方は、ミツキェヴィチやピウスツキの「小さな故郷」としてポーランドとの結びつきがひと際強く感じられる「最も近い区域」であった。こうした区域は往時の士族共和制の各地に散在し、ポーランド蜂起の分布図とほぼ一致していたのである。「辺境地帯」であるウクライナについてみると、ロシア政府は非ポーランド化を進める際に、右岸ウクライナでは農民身分を支援し、ハプスブルグ帝国統治下の東部ガリツィアでは親ロシア派に挺入れし、左岸ウクライナでは自立志向を強めるヘトマン(コザックの自治)政府に対してはむしろ地域全体の支持を確保しようと努めた。ウクライナ愛国主義の台頭を「ポーランドの陰謀」とみなしたためである。ポーランドの核を内側から破壊し、「最も近い区域」を切離し、その区域を潰してロシアの核を拡大するために、「辺境地帯」の再配置と行政的な核への接合、すなわち、汎スラヴ主義者I.S.アクサーコフが高唱したように、1772年国境を跡形もなく廃止することが企図されたのである。そのためにポーランド人の西部諸県のみならず近接諸県への移住は禁止され、モスクワやペテルブルグにまで及ぶ、いわゆる衛生区域が設定された。流刑囚の西部諸県への帰還を禁止する代わりに、往時の士族共和制の領域範囲外への居住が奨励された。ポーランド人は結果として衛生区域に移り住むことが可能となり、帝政ロシアの版図の隅々まで居住空間を拡大していく皮肉な結果をもたらしたのである。ポーランド移民は、1880年代にモスクワとウーチ間の経済競争の激化にともなって一層増大した。1880~90年代に入ると、ロシア社会では「中央(核)の衰退」という意識が芽生え、ここから民族排外主義が高揚し、敵対感情がポーランド人を含む非ロシア人すべてに向けられたが、それにもかかわらず、ポーランド人の拡散は帝国の近代化・工業化にかかわる分野で顕著となり、それゆえ非ポーランド化政策はほとんど効果を上げなかった。それにも増して、ロシアとポーランドという二つの核の対抗は、その二つの核に挟まれた辺境地帯でウクライナ、ベラルーシ、リトアニアの民族覚醒を促し、その発展を助長しさえしたのである。19世紀を通じてロシアとポーランドの対立は、文明の相違であると宣伝された。20世紀に入ると、「文明」と「未開」の対比に置き換えられ、ウクライナ人やベラルーシ人も巻き込む永い論争として展開され、この論争から産まれたのがロシアをヨーロッパ文明の外側に置く「中・東欧概念」であった。層の厚い、強力なポーランドの知識人層が、文明の名を借りてロシアをアジアの野蛮とみなす主張を幅広く展開したのである。The American geopolitician J. P. Ledonne proposed the key concepts of core area, frontier, proximate, intermediate, and ultimate, arguing that they might well be used to analyze the modern history of the territory that belonged to the former Commonwealth of Poland and was later annexed by the Russian Empire. Applying these key concepts, it could be said that the Russian Empire as a core area grew up and expanded her territory by annexations of the former Commonwealth and the northern area around the Black Sea. Taking into consideration the historical process from 1815 (the Congress of Vienna) to 1915, the tradition of ancient Kievan Rus was decisively transposed to another core area, that of Moscovite Russia. On the other hand, the core area for Poland was not the former Commonwealth, but the Kingdom of Poland, acknowledged by the Congress of Vienna, which comprised Mazovia, Wielkopolska, Malopolska, and Podlasie, and also covered regions of the Lithanian-Belorussian frontier, as well as other Polish islands scattered widely in Ukraine and the historical Lithuanian Grand Duchy. In particular, it should be pointed out that the influential and powerful privileged social stratum of szlachta in Mazovia and Warsaw made the Kingdom of Poland a Polish core area, and played a decisive role during the independence movements and the subsequent drive for socio-economic progress. On the eve of the First World War, Warsaw contained more than one million inhabitants and thus became the third city of the Empire, after Petersburg and Moscow. In Russia, Poland was generally regarded within the frontiers of 1772 as a core area, and this viewpoint remained alive for a long time. Compared with other nationalities in the Russian Empire, the Poles were the most powerful nationality. The proximate areas within the frontiers of 1772, such as the Lithuanian-Belorussian frontier, part of Augustow prefecture, and Chelm, referred to as the "petty-homeland" of Mickiewicz and Pilsudski, became thus firmly attached to Poland. Such areas had been scattered widely in the former Commonwealth of Poland, and largely coincided with the map of Polish insurrections. Concerning Ukraine, the Russian Empire, in order to de-polonize, gave strong support to the peasants in right bank Ukraine, supported the pro-Russian groups in Galicia in the Habsburg Empire, and then tried to organize the independent peasantry as a whole under the Hetman system of Cossack autonomy, because tsardom observed in Ukrainian patriotism a "Polish intrigue." One famous Pan-slavist, I.S.Aksakov, proposed to destroy the Polish core area from within, cut off the proximate areas, and combine it all with the Russian core area. In order to implement these policies, Imperial authority prohibited Poles from settling in Western Gubernias, and established a sanitary zone around Moscow and Petersburg. To prohibit Polish political prisoners from returning to their homeland, they were encouraged to settle well outside the territory of the former Commonwealth. Ironically, Poles were thus able to enlarge their settlement to the entire Russian Empire. In the 1880s the wave of Polish immigrants gradually increased between Lodz and Moscow, with attendant economic consequences. In the 1880-90s, Russian chauvinism impacted non-Russian citizens, including Poles. Nevertheless, Poles' activities in various fields contributed greatly to the industrialization of the entire Russian Empire, and as a result Imperial de-polonization policies ended unsuccessfully. Moreover, between the frontiers of these two core areas were born the modern nationalities of ≪Ukrainian≫, ≪Belorussian≫ and ≪Lithuanian≫, and the rivalry of these two core areas facilitated these new national formations. Throughout the 19th century the contrast between Russia and Poland could be regarded as "Europe versus Asia." In the 20th century this notion was replaced by the contrast "Civilizing versus Uncivilized," actively involving the Ukrainian and Belorussian intelligentsias in this debate. In this context the idea of "Central Eastern Europe" was born, intended, of course, to exclude Russia from European Civilization. Powerful Polish intellectuals energetically promoted this assertion in the name of Civilization, regarding Russia and her Imperial authority as emblematic of Asiatic barbarism.