著者
丸本 郁子
出版者
大阪女学院短期大学
雑誌
大阪女学院短期大学紀要 (ISSN:03877744)
巻号頁・発行日
no.30, pp.31-54, 2000

自由論文情報リテラシー教育の最近の動きを概観し、本校の必修科目「研究調査法」の評価を行う。検証の尺度として lnformation Literacy Competency Standards for Higher Education を用いる。研究調査法は上記基準で求められている能力の基礎的部分の導入の役割は果たしているが、より高度な情報活用能力の育成には、全学的な情報リテラシー育成プログラムの開発が求められる。After reviewing the recent trend of information literacy education in Japan, this paper evaluates the Research Method course at OJJC by using Information Literacy Competency Standards for Higher Education. The course does introduce students to the basics of information literacy. Yet, in order to educate students to be information literate, it is necessary to incorporate information literacy across curricula and in all programs and services on campus.