著者
平沼 賢次 川名 優孝 刑部 真弘 木船 弘康 毛利 邦彦 犬飼 和具
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集B編 (ISSN:18848346)
巻号頁・発行日
vol.79, no.799, pp.234-238, 2013 (Released:2013-03-25)
参考文献数
2
被引用文献数
2

This paper describes on the energy saving experiment by using the smart meter. In Japan, last summer, the power shortage was concerned and the limited use of electric power had been issued from the government. We constructed display system of the electric power consumption of Tokyo University of Marine Science and Technology (TUMSAT) on the web. This system could provide the average power usage during 10 minutes to promote the energy saving actions of each consumer. From the energy saving experiment in our university, it was found that the display on web was significantly effective to suppress the consumption of electric power without the compulsory cut off.
著者
髙橋 正成 堀木 幸代 刑部 真弘
出版者
日本プラント・ヒューマンファクター学会
雑誌
ヒューマンファクターズ (ISSN:13494910)
巻号頁・発行日
vol.16, no.2, pp.107-123, 2012 (Released:2012-10-31)
参考文献数
22

日本の産業界では、技術者の高年齢化とプラント設備の高経年化により知識伝承は、依然として共通の課題となっている。本研究では、理解・解釈の裾野が広がったため扱いが困難となっているナレッジマネジメント(以降KM)課題を解決するための知識伝承モデルとそれを活用する方法論を構築した。本報では、知識伝承モデル構築を中心に報告し、それを活用する方法論は次報で報告する。本知識伝承モデルにより、次の2つのKM課題の解決を試みた。KM課題1は、「論文等で紹介されている知識伝承課題の解決アプローチを個別の知識伝承課題に適用しても意図した効果が得られないこと。」である。KM課題2は、「採用した解決アプローチの適用効果の測定が難しい(特に定量評価)。」という課題である。本知識伝承モデルは、筆者のKMコンサルティング経験で暗黙知化されていた知識伝承の成功要因を帰納法的に形式知化したものである。伝承すべき知識の蓄積場所(メディア)を定義し、そのメディア間での知識移動を知識伝承と考える視点を取り込むことにより、複雑化したKMを単純化させる知識伝承モデルを構築し、上記の課題を解決した。
著者
川名 優孝 刑部 真弘 平沼 賢次 丸野 文弥 木船 弘康 本田 裕一 市ケ谷 公正 西田 一成
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
動力・エネルギー技術の最前線講演論文集 : シンポジウム
巻号頁・発行日
vol.2013, pp.231-232, 2013

This paper describes on the energy saving using ocean, and power management using ship at time of the disaster. Yokohama Green Valley is a concept for purpose of CO2 reduction and revitalization of the economy, using the city coastal area as a model In order to realize this concept model, we performed experiment at Yokohama Hakkeijima. Experiments were performed following concretely 1 Introduction of seawater heat pump. 2. Power supply from the ship in emergency. 3. Visualization of power. The seawater heat pump, we have energy-saving 20% cut off of power. We found that the power of ship to land is an effective method in emergency. In energy saving by smart meters, we found that there is an economic benefit to reduce the basic charge of power.