著者
南 利明
出版者
静岡大学
雑誌
静岡大学法政研究 (ISSN:13422243)
巻号頁・発行日
vol.7, no.3, pp.1-27, 2003-02
著者
南 利明
出版者
静岡大学
雑誌
静岡大学法政研究 (ISSN:13422243)
巻号頁・発行日
vol.7, no.2, pp.123-183, 2002-12
著者
南 利明
出版者
静岡大学人文学部
雑誌
静岡大学法政研究 (ISSN:13422243)
巻号頁・発行日
vol.7, no.2, pp.123-183, 2002-12-20
著者
南 利明
出版者
静岡大学人文学部
雑誌
静岡大学法政研究 (ISSN:13422243)
巻号頁・発行日
vol.7, no.3, pp.1-27, 2003-02-28
著者
南 利明
出版者
日本法哲学会
雑誌
法哲学年報 (ISSN:03872890)
巻号頁・発行日
vol.2007, pp.116-127, 2008 (Released:2021-03-31)

Was National Socialism a negation or a radicalizatlon of modernism? The fact that A. Hitler referred to “a revolution quite opposite to the French Revolution” suggests that Nazis of that time advocated anti-modernism. According to T. W. Adorno and M. Horkheimer, negation of Enlightenment can be seen in the National Socialism movement, which not only denied individualism, liberalism and equality but also executed the planned extermination of Jews and valueless life such as psychopaths, genetically feeble-minded, and newborn crippled children. Nevertheless, a sound argument posits that the rule of National Socialism, whose purpose was to create the new human being and orchestrate the whole individual human life, was quintessentially and radically modern. Taking a cue from the discourse of M. Heidegger, we will show the modernism in National Socialism.