著者
古田 富彦 小浪 博英 中挾 知延子
雑誌
研究報告情報基礎とアクセス技術(IFAT)
巻号頁・発行日
vol.2013, no.9, pp.1-6, 2013-02-21

本発表は東洋大学地域活性化研究所プロジェクトの一つである地域婚活の実態調査に基づくものである.2011 年より 3 年計画で 「ぐんま赤い糸プロジェクト (あいぷろ)」 を対象にして地域婚活活動を調査し,地域の活性化への方策について探ってきた.「あいぷろ」 は,群馬県少子化対策・青少年課が県内の企業,団体,自治体等を 「会員団体」,「個人登録」 を受け付ける社会福祉協議会,イベントを企画・運営する 「協賛団体」 により未婚者相互の出会いを促進しようとするものである.少子高齢化が進む日本では,数々の自治体に地域婚活課などが作られている.また,街をあげての婚活イベント 「街コン」 が行われている.イベントにおいて地域住民の積極的な参加を呼びかけるウェブサイトでの文言は,住民が情報にアクセスする際のしくみと同様に重要な役割を果たしている.本発表では,過去 2 年間の調査活動を通じて得たいくつかの地域情報の発信についての考察や提案を行いたい.This report is based on a research on regional marriage hunting as a project of the Institute of Regional Vitalization Studies, Toyo University. This project is planned for three years, and since 2011, we have been seeking for a better solution for vitalization in Gunma prefecture, focusing on the Gunma "Akai-Ito" Project, AIPRO. AIPRO is a project on marriage hunting, which is called KONKATSU, directed by some public sectors in Gunma, and aims at establishing contact among the unmarried. Recently in Japan, as the population ages and fewer babies are born, many local governments have organized the regional marriage hunting sector, which lead KONKATSU events. On the other hand MACHI-KON events organized by town restaurants are very popular recently. In KONKATSU events, information diffusion strategy over the targeted local people should play a very important role as well as an efficient information access for them. We would like to show our project activity for the past two years, and then propose some consideration for why KONKATSU became such a very popular event in a region from a viewpoint of information diffusion.