著者
和泉 晴夫 三上 真人 小嶋 直哉
出版者
山口大学工学部
雑誌
山口大学工学部研究報告 (ISSN:03727661)
巻号頁・発行日
vol.49, no.1, pp.1-6, 1998-10

気流を伴う消音器内で発生する気流音の特性は,流速や消音器構造に複雑に依存しており,共鳴音を含め音響学的解明は不十分である。本研究は,気流音の発生メカニズムを従来の研究よりさらに深く洞察するために,実験的に空胴部共鳴周波数と尾管部共鳴周波数の間に移行現象があることを認めたので,理論的考察の一方法として四端子定数で厳密計算し,周波数移行現象の予測と実験との対応を行い,発生機構の整理を行った。
著者
福田 基一 和泉 晴夫
出版者
山口大学
雑誌
山口大学工学部研究報告 (ISSN:03727661)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.71-76, 1965-11

To examine the effects of length of an exhaust pipe and engine speed in a small four-stroke cycle engine, the authors have measured the output of the engine and analysed some pressure diagrams for the exhaust pipe. Some conclusions obtained in such experiments are summarized as follow : 1) The maximum output occurs on account of the innertia effect of the exhaust system. 2) The maching conditions are expressed approximately by the following equation Q=cθ/12kNl where c : mean sonic velocity in exhaust system θ : period of exhaust port opening k : maching factor N : engine speed, r.p.m.l : length of exhaust pipe+correction value of open end. The maximum output occurs in case of Q≒1.