著者
安山 秀盛
出版者
英米文化学会
雑誌
英米文化 (ISSN:09173536)
巻号頁・発行日
vol.46, pp.77-94, 2016-03-31 (Released:2017-05-08)
参考文献数
20

This study investigated how two types of reading activity―silent reading and oral reading―facilitate English language learners' listening comprehension. 83 university students were assigned to the silent reading group (n=37) and the oral reading group (n=46). Each group was also divided into higher and lower groups according to the level of their listening comprehension. The pre-and post-test were conducted before and after the 10-week training session for each group.The results of a t test indicated that the silent reading group had significantly higher listening comprehension, while no significant differences were found in the score of the oral reading group.A possible explanation for the better performance of the silent reading group over the oral group is that reading silently not only helped reduce the cognitive load of the students but facilitated the sentence comprehension, whereas the oral reading group paid more attention to reading the words rather than comprehending the actual content. The results also suggest that the silent reading group may have adopted top-down processing where they were given the opportunity to comprehend the sentences at their own pace.
著者
安山 秀盛
出版者
日本リメディアル教育学会
雑誌
リメディアル教育研究 (ISSN:18810470)
巻号頁・発行日
vol.14, pp.39-50, 2020-07-01 (Released:2020-08-01)
参考文献数
34

本研究では,つぶやき読みと黙読の二種類の読み方による読解トレーニングが,学習者の聴解力成績に及ぼす影響について比較分析を行った。119名の学生を対象に,二要因の共分散分析を行った結果,つぶやき読みでは,学習者上位グループでのみ成績の向上が示されたが,学習者下位グループにおいては成績の向上は認められなかった。一方で,黙読では学習者レベルにかかわらず聴解力成績の向上が認められた。つぶやき読みの効果が上位グループに限定された要因としては,音韻情報処理が得意な学習者のみが「音声化」の利点を最大限利用できたことが考えられる。一方で,黙読の効果が学習者レベルを問わず認められたことは,「音声化」の負荷を掛けずとも,音韻情報処理が推進された結果によるとの推察ができる。よって,少ない負荷で聴解力成績への学習効果が期待できるトレーニング法という観点から,黙読の新しい利点が示唆されたと言える。