著者
宮﨑 理
出版者
旭川大学保健福祉学部
雑誌
旭川大学保健福祉学部研究紀要 = The journal of Faculty of Health and Welfare Science, Asahikawa University (ISSN:18837247)
巻号頁・発行日
vol.10, pp.1-11, 2018-03-31

非自発的マイノリティは,アイデンティティや社会的ネットワークのあり方など,様々な事柄と深く関わる歴史的祖国をどのように位置付けているのであろうか。 本稿では,ウズベキスタンの朝鮮族を事例として,非自発的マイノリティにとっての歴史的祖国の位置付けについて検討することを目的とする。その目的のために,2017年5月,スターリン時代の1937年にロシア極東地域から中央アジアに強制移住させられた朝鮮族の子孫にインタビュー調査を実施した。 調査の結果,次のことが明らかになった。①一家がウズベキスタン社会に同化的に適応する戦略を採用してきた者のケースでは,歴史的祖国とのつながりは,私的な領域や心理的側面に限定されがちである。②一家がエスニック・マイノリティとして生き抜く戦略を採用してきた者のケースでは,ウズベキスタンで困難な社会的現実に直面しているなかにおいて,歴史的祖国は,生存の機会を展望する具体的な場所として位置付けられている。 非自発的マイノリティにとっての歴史的祖国の位置付けは,どのように社会に参入したかという歴史的背景だけでは捉え切れない。世代を重ねるにつれて,移動をめぐる祖先の物語よりも,ホスト社会で採用してきた戦略,直面している社会的現実,さらには歴史的祖国として想定される国の現状などの影響の方が大きくなる。そうした多様な影響を受けながら,人びとは自分なりに歴史的祖国との関係を再構築している。 Historical homeland is related to various things such as form of identity and pattern of social network.What kind of position is historical homeland for involuntary minorities that tend to be in difficult situations in host society? The purpose of this paper is to examine relation between involuntary minorities and historical homeland. The case in this paper is Korean in Uzbekistan. They are descendants of Koreans who were forced to move to Central Asia from the Russian Far East by Stalin in 1937. Interview surveys with two Koreans in Uzbekistan for this paper were conducted in May 2017. The results show : (1) in the case which family adopt the strategy that they assimilate in Uzbekistan society, relation with historical homeland are tend to be limited to the private sphere and psychological aspects; (2) in the case which family adopt the survival strategy that they are as ethnic minority, historical homeland is positioned as realistic place to have positive outlook on the chance of survival in the face of difficult social situation.