著者
山口 有美 山口 晴久
出版者
岡山大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
岡山大学教育実践総合センター紀要 (ISSN:13463705)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.91-99, 2004

The primary objective of the study was to evaluate the reason of time pressure and the evaluation of working time on intelligent working. An examination (Two types of 100-squares calculation training which are constructed by the time-limited tests and non time-limited tests) was conducted on the university students and time pressure (evaluation time / real time) was estimated in twenty-four trials. The relation between time-limited tests and non time-limited tests were so ambiguous that time pressure were not decided by the time limitation.時間的制約は作業者の精神的抑圧感の一つである時間的切迫感に影響を与え、意思決定のための情報処理の内的精神構造に影響を与えることが知られている。課題遂行に際し、時間的切迫感は主観的な評価であることから、作業遂行中の経過時間に対する心理的な経過時間の評価(時間評価)が関連する可能性が考えられる。本研究では、学習作業における意思決定場面における時間的制約により作業者の受ける期限切迫感と時間評価の関係について被験者を用いた実験を通じて検討した。