著者
張 瓊華
出版者
国際基督教大学
雑誌
国際基督教大学学報. I-A, 教育研究 (ISSN:04523318)
巻号頁・発行日
vol.50, pp.177-187, 2008-03

義務教育が提唱されてから100年間以上も経過しているにもかかわらず,多くの発展途上国においては,それがいまだに普及されていない.それはなぜだろうか.本稿では,それを解明するために,途上国の中国を取り上げ,中国における義務教育の政策とその展開を検討した上で,中国西部辺境地域のK県で行ったインタビュー調査とアンケート調査の結果に基づいて,子どもたちを取り巻く教育環境や学齢児童の就学状況に焦点をあてて,分析する.
著者
張 瓊華
出版者
日本比較教育学会
雑誌
比較教育学研究 (ISSN:09166785)
巻号頁・発行日
vol.1998, no.24, pp.180-197, 1998-06-30 (Released:2011-01-27)

Bilingual education has been adopted in school education in order to carry outan equality policy for ethnic groups in China. There are two modes of bilingualeducation in China. One is using the ethnic language as a teaching language while Chinese is taught as a subject. The other is where Chinese is used as a teachinglanguage and the ethnic language is taught as a subject. Bilingual education has beenregarded as useful in promoting a common language and forming common culture, andalso helpful in maintaining ethnic language and culture. Does it really have such a keyrole? It is very interesting to study the function of bilingual education in formation ofethnic identities in China from the perspective of coexistence of multiethnic cultures.