- 著者
-
新保 好美
山縣 修
- 出版者
- 専修大学情報科学研究所
- 雑誌
- 専修大学情報科学研究所所報
- 巻号頁・発行日
- no.81, pp.10-13, 2013-11
「情報処理入門」では科目の総演習として学生にWordとExcelを用いたレポート作成を課している。その際、教員による操作説明はなく、教科書を見るなどして自力で作成させている。このような学生の自助努力を支援するために教科書の補助教材として、WordやExcelの操作を録画した動画コンテンツを作成しWebサイトから学生が閲覧できるようにした。なお動画コンテンツは本学情報科学センターのストリーミング型サーバdogaにアップした。本稿では、学生の閲覧状況をdogaのアクセスログから分析し、学生の操作スキルとの相関を調べ、動画コンテンツの有効性を評価した。その結果、動画コンテンツが教科書の補助教材として有効であることがわかった。As a total review of the subject "Introduction to Information Processing", the students have to make reports in Word and Excel by themselves, in other words by reading their textbooks instead of the operation explanation of the teacher. Here, we constructed websites with video contents showing how to operate Word and Excel, and let the students watch them as supplementing the textbook. In this report, we analyzed the access log of the video streaming server "doga", examined the relationship between the viewing rates and the students' operational skills, assessed the effectiveness of the video contents and found them effective in supplementing the textbook.