著者
武富 厚美 久野 雅樹
雑誌
研究報告自然言語処理(NL)
巻号頁・発行日
vol.2014-NL-219, no.1, pp.1-4, 2014-12-09

近年,盛んに利用されている Twitter のようなマイクロブログでは,感情を含んだ投稿を多く含んでいる.本研究では,ツイートにおける感情表現を定量化し,ツイート頻度や Twitter 上でのつながりのようなユーザの特徴という観点から分析を行った.その結果,ツイート量が多いユーザは攻撃的な投稿をする傾向があった.しかし彼らのフォロワー数は多く,攻撃的な投稿は肯定的に面白い表現として捉えられていると考えられる.一方,ツイート量が少ないユーザは,攻撃的でない不快感情やポジティブ感情のようなパーソナルな感情をつぶやいている。彼らのフォロワー数は少なく,自身の感情を他者と共有することを指向していると考えられる.
著者
武富 厚美 久野 雅樹
雑誌
研究報告自然言語処理(NL)
巻号頁・発行日
vol.2014, no.1, pp.1-4, 2014-12-09

近年,盛んに利用されている Twitter のようなマイクロブログでは,感情を含んだ投稿を多く含んでいる.本研究では,ツイートにおける感情表現を定量化し,ツイート頻度や Twitter 上でのつながりのようなユーザの特徴という観点から分析を行った.その結果,ツイート量が多いユーザは攻撃的な投稿をする傾向があった.しかし彼らのフォロワー数は多く,攻撃的な投稿は肯定的に面白い表現として捉えられていると考えられる.一方,ツイート量が少ないユーザは,攻撃的でない不快感情やポジティブ感情のようなパーソナルな感情をつぶやいている。彼らのフォロワー数は少なく,自身の感情を他者と共有することを指向していると考えられる.There are large numbers of emotional expressions in the texts of microblogs such as Twitter. In this study, emotional expressions in tweets were analyzed quantitatively in the light of Twitter users' characteristics such as the users' posting frequency and the users' follow-follower relationship on Twitter. As a result, the heavy users tended to use offensive words. As they had many followers, it is suggested that their offensive tweets would be often regarded as affirmative and interesting. On the other hand, the casual users tended to use words expressing personal emotions such as nonoffensive unpleasant ones and positive ones. It is suggested that they would like to share their emotions with their relatively limited followers.