著者
片山 勝茂
出版者
教育哲学会
雑誌
教育哲学研究 (ISSN:03873153)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.94, pp.85-90, 2006-11-10 (Released:2010-01-22)
参考文献数
17

現在の研究課題を一言で表すと、「価値多元化社会における徳と教育-古代ギリシア徳倫理学と現代リベラリズムの観点から-」となる。この研究課題はとても大きなものであるため、課題を整理、分析しつつ、様々な角度から取り組むようにしている。以下で説明するように近年の研究内容は多岐にわたっているが、研究関心は一貫して、徳倫理学やリベラリズムといった規範的哲学 (normative philosophy) の立場から、現代の日本や英国といった多文化社会、価値多元化社会にふさわしい教育のあり方を問う、というところにある。したがって、私の研究は現代の (南アフリカやオランダを含む) 英米圏で主流になりつつある規範的教育哲学という流派に属するものといえる。本稿では、英米圏の教育哲学研究の現状に照らしつつ、私の現在の研究について、その背景や具体的な研究成果、進行中の研究の内容などを説明したい。ただし、叙述の都合上、必ずしも時系列に沿った説明とはなっていないことをお断りしておく。
著者
片山 勝茂
出版者
教育哲学会
雑誌
教育哲学研究 (ISSN:03873153)
巻号頁・発行日
vol.1999, no.79, pp.75-92, 1999-05-10 (Released:2010-05-07)
参考文献数
82

The theory of recollection in the Meno (TRM) has been generally interpreted as the theory 'that learning is recollection of knowledge acquired before birth' (Bluck). Recently Moravcsik and other scholars have argued that only 'learning taking the form of inquiry is recollection'. However, knowing consists of two distinct parts : inquiring and finding out, teaching and learning. 'Plato identifies knowledge with recollection' (Irwin).According to Guthrie, in TRM a distinction is made 'for the first time between empirical and a priori knowledge'. Only the latter (e.g.geometry) is the object of recollection, and genuine knowledge. However, this established view does not correspond with the text (81c5-9, 85c6-7, 97a-c). 'Someone who knows the road to Larisa' (97a9) has empirical knowledge. This is not an analogy, but a concrete example of knowledge (pace Bluck). Recollection covers all knowledge including skills and virtues.At 97-98, Plato distinguishes for the first time between true belief and knowledge. Only the latter is tied down by the considerration of reason (αιτιαζ λογισμοζ), and this is called 'recollection'. This shows Plato's exellent insight. A lot of scholars are 'wrong to restrict aitias logismos, and recollection as a whole, to reasoning relying on logical necessity' (Irwin).Plato insists that (a) all the slave-boy's answers were his own belief, and that (b) these beliefs were originally inside him. The point (a) is just, but does not guarantee (b). The point (b) is a fallacy. This has been the problem with TRM.The insights in Plato's TRM can contribute to modern pedagogy which is urged to reexamine learning itself.