- 著者
-
石川 桂司
- 出版者
- 岩手大学教育学部附属教育工学センター
- 雑誌
- 教育工学研究 (ISSN:02852128)
- 巻号頁・発行日
- no.8, pp.1-10, 1985-03-25
The author intended to analyze the relation between audio-visual literacy of the children and their TV viewing attitudes in the family. Audio-visual literacy of the children who had watched the educational TV program entitled "Trips of TV" (for social studies) was superior to the literacy of those who hadn't watched it in school. The author found that their literacy was influenced both by the factor of the TV program and by that of the parents' control in the family.高度情報化社会が進む中で,子ども達の家庭におけるテレビ視聴のあり方が,学校におけるテレビの視聴能力にどのように影響しているかを明らかにしようとした。特に高い視聴能力が形成されている学校放送テレビ番組継続利用校児童を対象に分析した結果,視聴能力の形成に対して,家庭で視聴している番組の質と,視聴に対する親の統制(指導)のあり方が関係していることが明らかになった。