著者
神本 武征 高橋 浩 小林 治樹 松岡 信
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.49, no.440, pp.901-908, 1983-04-25 (Released:2008-03-28)
参考文献数
15
被引用文献数
2

急速圧縮装置を用いて平面に衝突するディーゼル火災の対流熱伝達に関する実験を行った.衝突面の熱流束は,通常の等温ガス噴流の衝突の場合と異なり,よどみ点から半径方向にほぼ一定に分布する.これは,よどみ点から半径方向に減少する熱伝達率と,半径方向に向かって燃焼が進行するにつれて増加する熱落差とが相殺し合う結果と解釈される.衝突面への熱損失率は熱発生率の約10%であり,両者の時間経過曲線は良く似ている.
著者
李 世文 榎本 良輝 神本 武征 小堀 繁治 吉川 英樹
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.63, no.609, pp.1814-1819, 1997-05-25 (Released:2008-03-28)
参考文献数
14
被引用文献数
3 3

Combusting and evaporating diesel sprays, impinging on the wall of a square combustion chamber were obtained in a rapid compression machine. The temperature fluctuations at many locations on the impinging wall surface were measured using thin-film thermocouples, and the local heat fluxes were calculated from temperature history records. The motion of the impinging flames was photographed from two directions using a high speed camera, through optical windows attached to the square chamber. It was shown that the local heat flux increases as the fuel injection pressure and the ambient density increase, and is approximately proportional to 0.6-1.0th power of the injection velocity. However, it decreases downstream from the stagnation point. The ratios of the local heat fluxes between the combusting and evaporating sprays estimated using a two-zone model for the characteristic temperature were found to be close to the measured values.