著者
菅原 健太 佐藤 麻耶
出版者
The Japan Society of English Language Education
雑誌
全国英語教育学会紀要 (ISSN:13448560)
巻号頁・発行日
vol.31, pp.17-32, 2020-03-31 (Released:2021-04-01)
参考文献数
29

The currently dominant model of second language (L2) learner motivation is the L2 Motivational Self System, but the extension of the model by adding emotional variables is needed, as is the reconstruction of the ought-to L2 self from different standpoints and those of the L2 learning experience from an engagement-specific perspective. The present study aimed to explore motivation among Japanese EFL students by examining whether relationships among their future self-guides (ideal L2 self, ought-to L2 self/own, and ought-to L2 self/others), engagement-specific L2 learning experiences in relation to basic needs (autonomy, competence, and relatedness), and different kinds of emotional states (anxiety and joy) contribute to their motivated behavior. Questionnaire data were obtained from 154 Japanese university students. Explanatory factor analysis indicated that distinctions between these three future self-guides were possible. Correlation analysis indicated that student engagement is associated with satisfaction with basic needs. The results of multiple regression analyses suggested that student engagement plays important roles in strengthening the vision of the ideal L2 self and increasing the positive emotions that contribute to their motivated behavior.
著者
菅原 健太
出版者
北海道大学大学院教育学研究院
雑誌
北海道大学大学院教育学研究院紀要 (ISSN:18821669)
巻号頁・発行日
vol.107, pp.227-247, 2009-06-22

札幌市の高校三年生を対象として行った調査結果をもとに,自己意識と就業意識の関連について分析した。自己意識における因子である,自己の確立性に関する「自己確立因子」と自己の未決定性に関する「自己未定因子」とが共存しうることから,両者を兼ね備えたケースを「自己多元型」,それ以外を「非・自己多元型」とし,両者の特徴を比較したところ,両者は就業意識における「自分らしさ」の位置付けという点で異なっていることが分かった。そこから,近年注目される「多元的自己」と同様の構造をもつ自己多元型は,これまでの発達観やキャリア観とは齟齬をきたすような特徴をもつものなのではないか,という仮説を提示する。