著者
西森 丈俊
巻号頁・発行日
2012

筑波大学博士 (システムズ・マネジメント) 学位論文・平成24年3月23日授与 (甲第5996号)
著者
西森 丈俊 久野 靖
出版者
情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌. プログラミング (ISSN:03875806)
巻号頁・発行日
vol.44, no.SIG_15(PRO_19), pp.36-54, 2003-11

テレビゲームソフトウェア開発は近年大規模化しており,トライアンドエラーを繰り返しながら開発を進めることが難しくなっている.そのため開発プロジェクトでは通常スクリプト言語システムを導入するが,限られた時間で製品を開発しなければならない理由から記述システムはad hocなものになり,「新しいゲームシステムヘの適用が難しい」「プロジェクトのたびに最初から記述システムを作り直さなければならない」という問題が発生する.そこで,本論文ではアクションゲームを開発するのに適した分離性や効率の良い記述システムを開発することを目標とし,そのためのサーペイと開発している言語について述べ,有用性を実際のゲーム開発プロジェクトでの使用から評価する.As the complexity of video game software grew, it became difficult to develop them through traditional tiral-and-error processes. To overcome the problem, many farms have developed scripting languages to help game designers modify their design quickly, without help from the programmers. However, most of these languages have ad hoc design and closely tied to specific game, making it difficult to reuse the system for other games. This paper presents a survey of existing scripting language targeted to commercial video game development, and our effort toward general, game-independent scripting language. And we evaluate effectiveness of our scripting system in commercial video game development project.