著者
許斐 敏明 石山 忍
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.48, no.434, pp.2127-2133, 1982-10-25
被引用文献数
1

エンジンのシリンダ内圧力, 正味トルク, クランク角速度からサイクル内摩擦トルク変化を計測することを試みた. これに必要な高精度角速度計, および多気筒のシリンダ内圧力と回転数を同時に時系列に記録できる解析装置, 両者を開発した. これらを用いた実験から, この方法は従来の平均値のみの計測よりも多くの知見が得られることおよび駆動系のねじり振動解析におけるエンジン減衰係数の測定にも利用できることがわかった.
著者
許斐 敏明 佐々木 洋二郎
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.71, no.705, pp.1428-1435, 2005-05-25
被引用文献数
22

A technique to be able to improve efficiency of PEFC (Polymer Electrolyte Fuel Cell) has been investigated by classification into over voltages. Effects of running condition on it were surveyed by using this technique. Results show that dry condition at MEA makes cathode activation and IR over voltage increase, and that wet condition increases cathode concentration over voltage caused by flooding. It is proved this technique could be able to obtain best running condition in trade off and to improve efficiency of PEFC.