著者
賀 玉辰
出版者
日中社会学会
雑誌
21世紀東アジア社会学 (ISSN:18830862)
巻号頁・発行日
vol.2018, no.9, pp.257-268, 2018

<p> 日本と中国のアクティブ・エイジング比較研究に向けた準備・試論として、その分析枠組みのひとつを、主に民俗学者の宮本常一が描いた「年寄り」から抽出することを試みたい。ここでは特に、〈媒介者としての老人〉に着目することで、民俗学的観察からの具体的な描写を社会関係に転換し、媒介者としての役割や機能を形式化することで、比較の基準を明らかにしたい。そして、既存のアクティブ・エイジング論に存在論からのひとつの視点を加えることで、高齢者エイジングにかかわる問題の発見やその説明、解決方法の可能性をさらに押し広げるための一助としたい。<br><br> 为进行中日老人活动理论比较研究,本文试从日本民俗学者宫本常一描述的"老人"中归纳并创建老人活动的相关理论,即"老人的媒介功能"。本文通过把民俗学领域的具体描述和观察转化成具体的社会关系,并对媒介者的劳动分工及效能进行格式化,明确了比较研究标准,即"老人的媒介功能"。另外,通过在老人学研究领域里提出存在论观点,希望能为进一步拓展老人学研究的发现问题、分析问题、解决问题之视域而推波助澜。</p>
著者
賀 玉辰
出版者
日中社会学会
雑誌
21世紀東アジア社会学 (ISSN:18830862)
巻号頁・発行日
vol.2023, no.12, pp.47-57, 2023-03-01 (Released:2023-03-03)
参考文献数
17

The precedent studies about the Chinese patrilineal kinship insist that ancestors who left more kinship common property become objects of more active ancestor worship and that through the segmentation of lineage, the voice among the kinship is enlarged, the members of the lineage are organized, the common property of the lineage is accumulated, and rituals for specific ancestors are performed. In this way, previous studies have emphasized the economic and political elements of ancestral rituals.However, these studies have focused on large-scale patrilineal kinship organizations in southeastern China. On the other hand, this paper focuses on small patrilineal kinship in northern China. The case in this paper confirms that there is little economic and political element in ancestral rituals, as well as the history of patrilineal family migration. Methods of ancestral rituals have also tended to be increasingly simplified in recent years. On the other hand, the culture of patrilineal relatives has been handed down and reconstructed. This paper attempts to analyze the actual situation of the transmission and reconstruction of patrilineal kinship organizations not from the viewpoint of economic and political factors, but from cultural one.