著者
黒崎 東洋郎
出版者
岡山大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
岡山大学教育実践総合センター紀要 (ISSN:13463705)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.139-149, 2005

ゆとりの中で「生きる力」の育成を目指す学校教育は、「知識・技術」といった量的な学力よりも、「関心・意欲」、「思考力」といった質的な学力を重視するという方向を打ち出した。算数・数学科では、その意図実現のために指導内容が30%も大幅に縮減された。このため、当初から大幅な縮減は、算数・数学の学力低下を招くことが危惧され、それが実現に生じているのが現状である。こうした学力低下の歯止め方策として、算数・数学科の授業研究では、習熟度別・少人数指導の在り方の成否が問われている。そこで、本研究では、学校現場が取り組んでいる習熟度別・少人数指導の課題と展望を述べる。School education aiming to foster the zest for living, during the Loosen up school day schedules , has laid more stress on qualitative sphere such as interest and desire to learn than quantitative ones as infomations and skils. At the Ariithmetic and Mathematics class to Pursue the Purpose of the above, the educatinal contents of the arithmetic and mathematics Curriculum has widely cut down by 30 percent. Such wide curtail of the educatinal contents has been anxious about the loss of pupipls' scholastic ability of arithmetic and mathematics. And now this sentiment of the fear is being pervaded among us actually. To brake this considerable decline of the Pupils'Scholastic attainments in the arithmetic and mathematics class, the results of this skill graded and small grouped teaching method is highlighted and expected hear. Therefore, in this paper. We are to Review the results of this skill graded and small grouped teaching trial in the school classroom.