著者
宮盛 邦友
出版者
北海道大学大学院教育学研究院
雑誌
北海道大学大学院教育学研究院紀要 (ISSN:18821669)
巻号頁・発行日
vol.119, pp.177-195, 2013-12-25

The purpose of this paper makes the research theme clear through analysis the important studiesin Japan and Europe about the childhood and the child’s idea. The themes of analysis are follow;The first, the sciences of the development of Morikazu Katsuta in Japan. The second, the sciencesof the child of Jean-Jacques Rousseau in France. The third, the sciences of the children’s history of Philippe Aries and the controversy about it in West. The fourth, the sciences of the child and thedevelopment in global age and its possibilities in America. The childhood and the child’s idea isthe educational thought that demands the child and the development relatively as ‘the discoveryof the child’. The child and the development are the historical concepts having the concept of thestate, the nation and the government since the modern, that is‘the children and the state’. In theglobal age, it is very important that we try to the reconstruction the childhood and the child’s idea and the development’s concept based the children and the state.

言及状況

外部データベース (DOI)

Yahoo!知恵袋 (1 users, 1 posts)

子ども観の変遷に関する画期的な研究として、フィリップ・アリエスの『「子供」の誕生 : アンシァン・レジーム期の子供と家族生活 』がよく知られていますが、これは中世においては子ども期という概念自体が無かったことを明らかにしたものです。ご質問への答えとしては②で良いと思います。ルソーの子供論についても以下の論文で詳しく述べられていますので確認してみてください。 教育理念としての〈子どもと発達〉理 ...

Google+ (1 users, 1 posts)

http://eprints.lib.hokudai.ac.jp/dspace/bitstream/2115/53829/1/AA12219452_119_09.pdf

収集済み URL リスト