著者
宮盛 邦友
出版者
北海道大学大学院教育学研究院
雑誌
北海道大学大学院教育学研究院紀要 (ISSN:18821669)
巻号頁・発行日
vol.119, pp.177-195, 2013-12-25

The purpose of this paper makes the research theme clear through analysis the important studiesin Japan and Europe about the childhood and the child’s idea. The themes of analysis are follow;The first, the sciences of the development of Morikazu Katsuta in Japan. The second, the sciencesof the child of Jean-Jacques Rousseau in France. The third, the sciences of the children’s history of Philippe Aries and the controversy about it in West. The fourth, the sciences of the child and thedevelopment in global age and its possibilities in America. The childhood and the child’s idea isthe educational thought that demands the child and the development relatively as ‘the discoveryof the child’. The child and the development are the historical concepts having the concept of thestate, the nation and the government since the modern, that is‘the children and the state’. In theglobal age, it is very important that we try to the reconstruction the childhood and the child’s idea and the development’s concept based the children and the state.
著者
宮盛 邦友
出版者
日本教育政策学会
雑誌
日本教育政策学会年報
巻号頁・発行日
vol.12, pp.137-146, 2005

The purpose of this paper is to consider what was the social basis to the cognition of the rights of the child in Interwar-Period Japan. One approach, taken by Raicho Hiratsuka and Tetsuji Nishiyama, explained the rights of the child discourse as a parent and child relationship. Another approach was concerned with state policy and the family system. Based on social change, I analyzed the children's realities of life, parent and child, family and home, shown in "Akudo-Kenkyu (Bad Child Research)" (1916/T6) edited by Nihon-Gakudo-Kai (the Japan Society for the Pupil). What is clarified in this book is that the idea conveyed by the words "Bad Child" was based on the actual circumstances of the deprived living conditions of the child "who does bad things". This was accompanied by changes in family circumstances.
著者
宮盛 邦友
出版者
北海道大学大学院教育学研究院
雑誌
北海道大学大学院教育学研究院紀要 (ISSN:18821669)
巻号頁・発行日
vol.115, pp.153-163, 2012-06-29

本論文は,「子どもの生存・成長・学習を支える新しい社会的共同」の課題・方法・概念をめぐっての個人研究である。「子どもの生存・成長・学習を支える新しい社会的共同」という現代人間学を通して,現代学校論はどう構想できるのか,そして,現代教育学はいかに可能なのか,ということを探求するものである。
著者
宮盛 邦友 田中 康雄
出版者
北海道大学大学院教育学研究院
雑誌
北海道大学大学院教育学研究院紀要 (ISSN:18821669)
巻号頁・発行日
no.110, pp.115-136, 2010

本論文は,田中康雄2009『支援から共生への道―発達障害の臨床から日常の連携へ』(慶應義塾大学出版会)をめぐっての,教育学を専門とする宮盛邦友の読後感と,それへの精神医学を専門とする田中康雄の応答によって構成されている,「対話の試み」という共同研究である。「子どもの生存・成長・学習を支える新しい社会的共同」のために,教育学と精神医学の対話は可能か,ということを探求するものである。