著者
山本 耕平 赤堀 三郎
出版者
東京女子大学現代教養学部国際社会学科社会学専攻紀要編集委員会
雑誌
東京女子大学社会学年報 = Tokyo Woman's Christian University annals of sociology (ISSN:21876401)
巻号頁・発行日
no.11, pp.1-14, 2023-03-02

本研究は,プライバシー不安のジェンダー差がいかなる要因によって生じるのかを量的データの分析から検討することを通じて,情報技術が高度化する現代社会におけるプライバシー不安の性質を理解するための手がかりを得ようとするものである.科学技術のリスク認知に見られるジェンダー差の説明として先行研究において論じられてきたメカニズムを 4 つの仮説として整理し,2020 年に実施されたインターネット調査のデータ(n=5,961)を用いた線形回帰モデルの推定によって検証した.推定の結果,プライバシー不安は女性のほうが有意に高いこと,その差は知識量のジェンダー差や公的機関にたいする信頼のジェンダー差によっては説明できないこと,子どもの有無によってジェンダー差の度合いに違いがないことが確認され,女性が相対的にケア役割を内面化しやすいというジェンダー化された社会化の過程によってプライバシー不安のジェンダー差が生じる,という仮説が棄却されずに残った.ジェンダー化された社会化の過程にはケア役割の取得のほかにもさまざまな過程がありえ,それらの各々の過程が及ぼす影響を弁別することが課題として残るものの,科学技術にたいして疎遠な存在として社会化された集団が当該の科学技術にたいする不安を抱きやすいとすれば,現代のプライバシー不安は知識の提供などの短期的な対応によっては解消しづらいものである,という含意を得た. This study attempts to understand the nature of privacy concerns in contemporary society, where information technology is becoming increasingly advanced, by examining the factors contributing to gender differences. Four hypotheses were developed, drawing on the literature on gender differences in science and technology risk perception. They were tested by estimating linear regression models using data from the Internet survey conducted in 2020 (n=5,961). The estimation results confirmed that privacy concerns are significantly higher among women. Gender differences in knowledge or trust in public institutions cannot explain this discrepancy. Moreover, no difference in the degree of gender difference due to the presence or absence of children was detected. These results suggest that the gendered differences in privacy concerns are caused by the gendered socialization process, in which women are relatively more likely to internalize care roles. Considering other aspects of the socialization process as possible determinants of these gender differences is required. However, the findings imply that people who are socialized to be alienated from science and technology are likely to be anxious. Contemporary privacy concerns are difficult to resolve through short-term measures such as education.
著者
井戸 正枝
出版者
東京女子大学現代教養学部国際社会学科社会学専攻紀要編集委員会
雑誌
東京女子大学社会学年報 = Tokyo Woman's Christian University annals of sociology (ISSN:21876401)
巻号頁・発行日
no.8, pp.39-54, 2020-03-02

国民登録制度としての戸籍制度は,家族に関わる実践や意識のあり方と密接に関わってきた主要制度のひとつである.本稿で扱う「無戸籍」とは,子の出生の届出をしなければならない者が何らかの理由によってその届出をしないため,戸籍に記載されない子が存在する事態を指す.事態への対応を訴える動きは昭和期からみられたものの,ひとつの社会問題としてメディアに取り上げられ政府によって政策的解決が検討され始めたのは,平成期半ばのことであった.無戸籍はこの時期いかにして社会問題すなわち広く社会の関心事となり,政府からも一定の政策的対応がなされるに至ったのか.本稿では社会問題の構築主義の立場から,新聞記事を中心とするメディア資料,運動団体資料およびキーインフォーマントインタビューの分析に基づき,この問いに答える手掛かりを得ることを目指した.分析から,差別撤廃を掲げ戸籍制度や家族制度を正面から批判した昭和期のクレイム申し立て運動が広がりを見せなかったのに対し,平成期には制度を信頼し無戸籍を子どもの福祉上の問題としてとらえるレトリックを掲げた運動とメディア報道が手を携えて進み,無戸籍の社会問題化を後押ししたことが示唆された.Family practices in Japan are inextricably linked with the Koseki family registry system. This paper concentrates on the social problem of unregistered children, who were not registered at birth due to discordance between the system’s assumptions about family and the shifting family practices in society. Although questions have been raised since the Showa era about the anachronistic registry system inevitably resulting in unregistered children, it was not until the subsequent Heisei era that unregistered children entered public consciousness and became a social problem. How did this process occur? Using a social constructionist approach, this paper aimed to answer this question through analyses of social movements and media materials as well as key informant interviews. It is argued that, unlike social movements in the Showa era, which directly criticized the registry system and the family norms it encompassed, social movements and media coverage in the Heisei era successfully rendered the issue of unregistered children a social problem by emphasizing their plight and their families’ wish for inclusion through institutional reform.
著者
酒巻 秀明
出版者
東京女子大学現代教養学部国際社会学科社会学専攻紀要編集委員会
雑誌
東京女子大学社会学年報 = Tokyo Woman's Christian University annals of sociology (ISSN:21876401)
巻号頁・発行日
no.8, pp.55-66, 2020-03-02

ドイツの歴史学者ヴェルナー・コンツェによると,労働という言葉には,二つの意味があった.受動的な苦役という意味と,能動的な努力という意味である.コンツェは,始めは,受動的な意味が優勢であったが,中世以降は目的のための努力という能動的な意味が一般的になったと考えている.本稿では,そのような労働概念の歴史を古代ギリシャから宗教改革までたどっていく.古代ギリシャの哲学者たちは,労働を軽視していた.労働は,自由な市民にふさわしくないと考えたからである.しかし,ローマ時代になると,苦役を通じて目的に達するという労働観が現れてきた.他方,古代キリスト教では,ギリシャ的な考え方を受け入れつつも,神の前での労働の平等という考え方が生まれてきた.神への祈りを込めた労働に上下はないとされたのである.中世キリスト教になると,ギリシャ哲学の再発見を通じて,世俗の労働を軽視する考え方もあったが,宗教改革期になると,神の前での労働の平等という考え方が再び強まり,同時に,労働をしないことは悪習と考えられるようになっていった.コンツェによると,ギリシャローマ的な労働観やキリスト教的な労働観は,その後も形を変えながら影響を与え続けていくことになる.According to German historian Werner Conze, the word “work” historically has two different meanings: one is suffering in a passive sense; the other is an endeavor in an active sense. Originally, the passive meaning had the upper hand. From the Middle Ages on, however, the active meaning of work gradually gained popularity. This article will trace this change from the Greco-Roman era until the Reformation. For Greek philosophers, work was suffering. They had no respect for work because it was considered unsuitable for free men with virtue. However, in the Roman era, because of the Roman agricultural tradition, there arose a notion that hard work was a legitimate path to success. Although Greek traditions were widely accepted during early Christianity, all kinds of work came to be regarded as equal before God. If work was undertaken with prayer and consideration of God, then no type of work was considered superior to any other. Disrespect for work was partly re-established in Christian theology when Greek philosophy was reintroduced in the Middle Ages. By the time of the Reformation, however, the thought that all work was equal before God regained popularity, and work became a necessity for all. At the same time, idleness came to be regarded as a vice.Conze stresses that Greek philosophy and Christian thought have continued to influence concepts of work through to the present day in many ways.