著者
矢野 正
出版者
大阪教育大学実践学校教育研究講座
雑誌
実践学校教育研究 (ISSN:13439758)
巻号頁・発行日
no.8, pp.69-82, 2006

小学校高学年児童352名を対象として、夏休みの過ごし方の違いによる生きる力へ及ぼす効果を測定した。測定にあたっては「こどもIKR(生きる力)評定用紙」を用い、子どもたちの夏休みの過ごし方を、どちらかといえば外で遊ぶことが多かった(戸外遊び群)、屋内での勉強が多かった(室内勉強群)という二群にわけて調査を行った。その結果、夏休みの過ごし方は戸外遊び群と室内勉強群は約半々に分かれた。そして、両群とも、夏休みの間に子どもたちの「生きる力」は向上し、特に「身体的能力」の向上が明らかとなった。しかしながら、「生きる力」を構成する「社会的心理的能力」には戸外遊び群が、「徳育的能力」には「室内勉強群」にそれぞれの向上がみられたものの、意味のある差とまではいえなかった。よって、どのような夏休みの過ごし方が児童の活きる力の向上に効果的なのかということについては、今後の課題である。Measuring the effect of how the summer holiday was spent on the IKIRU CHIKARA for 352 upper grade elementary school children. The IKIRU CHIKARA evaluation paper for children was used for the measurement. The children's ways of spending the summer holidays were divided into two groups : "playing outside group", children who played outside more, and "studying inside group", children who studied inside more. As a result, playing outside group and studying inside group on how spending summer holiday were almost halved. It became clear that in both groups, children improved their IKIRU CHIKARA, especially physical ability, during the summer holiday. The playing outside group and the studying inside group improved their social-psychological ability that composes IKIRU CHIKARA and their moral education ability, respectively. However, there was no meaningful difference. Future challenges are to investigate how children can spend the summer holiday to effectively improve their IKIRU CHIKARA.