- 著者
-
増永 良文
- 出版者
- 一般社団法人情報処理学会
- 雑誌
- 情報処理学会研究報告データベースシステム(DBS)
- 巻号頁・発行日
- vol.1993, no.65, pp.175-184, 1993-07-22
本研究では文部省検定済教科書(中学生の社会科・地理)を例にして,その電子化を行っている.教科書は学習指導要領に示される目標・内容・内容の取扱を基本に,国際化,重点化,情報化,学習効果等に留意して編集されている.情報化には記述に加えて図版が多用・活用され,学習効果を狙って内容がよく整理されている.しかし,紙による印刷物であることから来る限界があり,更に情報化や学習効果の向上を達成するには教科書の電子化で対処することが考えられる.本稿では,教科書をどう電子化するのが,電子化の意義,電子化のための教科書の構造分析,教科書の論理構造に加えて内容構造導入の必要性,試作したプロトタイプシステムの画面インタフェース,そして検索体系について報告する.Under the guidance of Ministry of Education, Culture and Science, text books are edited and written well so that high educational effect can be achieved. Educational topics are selected to adapt the current trends to internationalization or computerized society. Although many color and monochrome pictures and graphs are used to enhance understanding, there is a limitation in education and learning in the sense that text book are the traditional printing materials. To break through this limitation, we have developed a multimedia electronic text book in geography for junior high school, which is reported in this paper.