- 著者
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堀江 郁美
- 出版者
- 一般社団法人情報処理学会
- 雑誌
- 研究報告コンピュータと教育(CE)
- 巻号頁・発行日
- vol.2014, no.18, pp.1-8, 2014-03-07
獨協大学経済学部 2 年生のゼミにおいて全員が参加するプロジェクトとして,サンドボックス型の世界が自由に作成できるゲーム Minecraft を用い,仮想の 3D 獨協大学キャンパスを制作した.これは,オープンキャンパスなどで実際に獨協大学に足を運ばなくても,ネット上で簡単に大学のキャンパスを疑似体験して貰うことを想定している.このプロジェクトは,第一回獨協大学経済学部プレゼンテーションコンテストでアイデア賞を頂き,高い評価を得ることができた.また,学生も積極的にゼミに参加するようになった.そこで,このプロジェクトに参加した結果を,学生にアンケートを取り,Minecraft の利用がコンピュータの苦手意識に影響したかや,今後のゼミ活動でのモチベーションにどの様に影響したかを調査した.この調査結果を報告する.All the second-year students of a seminar in the Department of Economics at Dokkyo University had constructed collaboratively a 3D virtual campus of Dokkyo University by using Minecraft, which is a kind of computer game and supports the creation of any sandbox-style worlds. The purpose of this project is to provide virtual experience in the university campus for anybody only by Internet access even if they can not actually visit at Dokkyo University on any campus open days. This project was highly appreciated and received the Good Idea Award in the first presentation competition in the Department of Economics at Dokkyo University. In addition, many student members had joined in the seminar more actively after this project. Then, we investigated the influence of their participation in this project by a questionnaire survey for the students, such as the effects on the negative feelings about computers by using Minecraft and those on the motivation for the future activities in the seminar. This paper reports the results of this investigation.